Fiske i Vesterålen

Egentligen var som helst där du kan komma till att kasta. Brukar vara svårt att undvika napp i de trakterna. Ett spö och rulle som kan hantera en lämpligt stor pilk runt 40-100g (kanske ev med någon upphängare men inte nödvändigt). Kastvikter kring 40-60g brukar vara lätta att kasta och tar sig ner mot botten ganska bra om det inte är för strömt. Torsken står på botten, Sejen går oftast i stim lite högre upp.

Mitt tips är att söka upp lite smalare sund där det är rörelse på vattnet.
När jag var på resa i trakten hade jag ett mycket framgångsrikt landfiske vid Austerstraumen i Öksfjorden/Innerfjorden.
E10:an korsar fjorden här och från parkeringen vid östra brofästet kan man följa stranden söderut och hitta fina fiskeplatser. På ön mitt i fjorden finns också en parkeringsplats och fina fiskemöjligheter.
Vad gäller utrustningen är mitt tips att inte använda för grova grejer. Fisken man får från land brukar inte vara av rekordformat; jag fick torsk och sej i vikter upp till ca 3 kg. Jag använde ett haspelspö för betesvikter upp till 30 gram och det kändes aldrig för klent. Långsmala skeddrag i blå/silver och vikt på ca 20 gram var mycket effektiva för både torsk och sej.

Skitfiske!

Aktuellt

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 4 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips