Fiske i Ritsem

Har funderingar att åka på fisketur kring midsommar i området kring Ritsem. Någon som fiskat där kring midsommar? Tips på ställen?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I Hukejaure har jag fiskat strax efter midsommar för några år sedan. Fint med fisk, glest med folk!
Från Ritsem kan du åka bil till Sitas och därifrån är det 2 mil att gå till Huke.

I Hukejaure har jag fiskat strax efter midsommar för några år sedan. Fint med fisk, glest med folk!
Från Ritsem kan du åka bil till Sitas och därifrån är det 2 mil att gå till Huke.

Emmma; är det inte bommat där för andra än behöriga? Har för mig att jag läst det i någon annan tråd.

Undra vad som är mest tragiskt förresten; en väg in i fjället som ingen åker på eller en väg in i fjället som alla åker på...

Jag har aldrig förstått om vägen är spärrad eller inte. När jag har åkt förbi har det varit bom, men en bom som man kan öppna utan behörighet.
Annars finns ju "taxi", dvs behöriga personer som mot betalning skjutsar upp dig...
Visst är det lite tragiskt med en bilväg upp på fjället, men jag tycker ändå det är en trevlig väg, ritsem (alt sitas) är ju en av få startpunkter där man inte behöver lägga en dag på skogsvandring!
Det är ju dessutom ingen motorväg direkt, utan hemskt skruttig och gropig och inte särskilt hårt trafikerad.
Jämför tex en vandring Ritsem-Sitas med en Nikkaluokta -Kebnekaise. Dålig bilväg, lite folk och vackra fjällvyer jämfört med vältrampad stig, mycket folk, skog och helikoptertrafik ovanför.
Jag vet då vilken infart jag föredrar... :eek:)

Emmma: Ja, det är ju förvisso sant, man får väl vara glad att det inte är lika mycket vägar som det värsta i fjällnorge, men de har ju lite fler fjäll att ta av..
Sourvadammen är ju numera helt låst, tänkte att nåt liknande hade hänt där mot Sitas.

Hoppas jag inte lät för negativ trådstartaren, ville bara upplysa om att det kanske inte går att åka för egen maskin till Sitasjaure.

avslutad210712

Gäst
När vi passerade 2005 var bommen låst med hänglås men det var "rätt" mycket bilar uppe vid Sitasjaure och känslan jag har av den vägen är att om du känner rätt person så kan du få bommen upplåst även om du inte själv är behörig. Att vandra mellan Sitasjaure och Ritsem var en upplevelse men alla upplevelser är kanske inte av det positiva slaget. Att vandra nästan två mil efter en grusväg var liksom tråkigt, tråkigt, tråkigt så kan man få skjuts från Ritsem eller tvärtom så rekommenderar jag det uatn tvekan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips