fiske i norrland

ska upp till norrland men jag vet inte vad jag ska ha för bete/drag till öring och annan fisk som finns i sjöarna där uppe. till spinnfiske alltså.

Ett efektivt sätt att fånga öring på är bottenmete.
Du binder en tafs på ca 50 cm.
Metkrok i ena änden och lekare i andra änden.
På linan som går till rullen trär du på ett sänke med ögla.
Sedan knyter du fast linan från rullen i lekaren med tafsen.
Agna med mask eller mask + maggot (cocktail).
Kasta ut och låt sjunka till botten.
Ställ kastspöt mot en klyka av en buske eller liknande (utan att linan kläms fast).
Linda en bit folie eller godispapper runt linan (vid rullen).
Låt rullen vara frikopplad.
När du ser att pappret rör sig så tar du det bara lungt.
Låt fisken smma en bit och svälja betet.
Veva på rullen så att den spärrar.
Gör ett bestämt mothugg.
Ät öring :)

Lev väl!

Patrik

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du inte har tillgång till båt så kan det vara problem att nå ut till öringen. Kör då med långsmala skeddrag, ungefär som vid kustfiske efter havsöring. Ta så tungt du behöver för att nå fram utan att ständig fastna i bottnen. Min favorit är Toby i 7-12g. Något svår att kroka med dock.

För harren är mitt bästa spinnbete definitivt spinnare av märket Mepps, helst silver-röd eller silver-blå, i storlekarna 1 och ibland 2. Har landat bra mycket fisk på denna spinnare, både i sjö och ström. Svår att nå ut med, ja, men med rätt teknik så räcker det när harren går strandnära och jagar insekter. Kasta gärna på vakande fisk.

Små spinnare eller avlångaskeddrag. Jag börjar alltid med spinnare med svart sked med röda prickar. Den brukar vara bäst. Sen testas de 10 andra i blandad ordning. Brukar mest få öring i "hemmavattnet". Ibland fungerar inga drag utan endast fluga. Köp kastkula och lite flugor.
mvh
ht

chinerunner; sa:
Ett efektivt sätt att fånga öring på är bottenmete.
Du binder en tafs på ca 50 cm.
Metkrok i ena änden och lekare i andra änden.
På linan som går till rullen trär du på ett sänke med ögla.
Sedan knyter du fast linan från rullen i lekaren med tafsen.
Agna med mask eller mask + maggot (cocktail).
Kasta ut och låt sjunka till botten.
Ställ kastspöt mot en klyka av en buske eller liknande (utan att linan kläms fast).
Linda en bit folie eller godispapper runt linan (vid rullen).
Låt rullen vara frikopplad.
När du ser att pappret rör sig så tar du det bara lungt.
Låt fisken smma en bit och svälja betet.
Veva på rullen så att den spärrar.
Gör ett bestämt mothugg.
Ät öring :)

Lev väl!

Patrik

Tänk bara på att maskmete är förbjudet i fjällen här uppe ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips