Fiske i fjället?

om man nu ska göra en 14 dagars tur med fiske som huvudmål, vart bör man sätta marsch emot?
gärna så norrut det går i långa landet. försöker nämligen planera in sommarens resa är ganska novis vad gäller fjällfiske

//mvh max

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det börjar bli riktigt mkt folk runt Lainio o Tavva så de va rätt drygt när jag var där i augusti.... för 15+år sen var de knapt man träffa på folk några mil uppstöms från Lainio by,nu är de packat me folk o speciellt i somras när de va otroligt mkt lax i torne/muonioälv, lainio o kalixälv..

Går de upp lika mkt lax nästa sommar så behöver du inte fiska ensam iaf..

Jag hade sökt mig till mindre flöden där inte lax går upp.. dvs om du vill fiska harr o öring i lungn o ro :p

Det börjar bli riktigt mkt folk runt Lainio o Tavva så de va rätt drygt när jag var där i augusti.... för 15+år sen var de knapt man träffa på folk några mil uppstöms från Lainio by,nu är de packat me folk o speciellt i somras när de va otroligt mkt lax i torne/muonioälv, lainio o kalixälv..

Går de upp lika mkt lax nästa sommar så behöver du inte fiska ensam iaf..

Jag hade sökt mig till mindre flöden där inte lax går upp.. dvs om du vill fiska harr o öring i lungn o ro :p

precis får är ute efter öring/harr, får kolla runt lite på olika alternativ då, har sån jälva abstinens vill dra imrron!

Inte längst norrut, men....

Hejsan,

Jag passerade området nedan under en längre vandring i höstas (vi gick enligt det röda strecket) och det kändes instinktivt som ett område där man utan vidare kan i princip klara sig på det som naturen ger. Det hade nämligen den idag mycket sällsynta kombinationen av många kanonfina sjöar och bäckar och i princip helt orörd natur. Vi såg över huvud taget inte en enda människa och inte heller några egentliga spår efter någon. Förutom de obligatoriska renvaktarstugorna förstås, men de kändes som de var mycket sparsamt besökta under barmarkssäsongen.

Så om man är ute efter fint fiske och inte är rädd för att ge sig ut i vildmarken skulle jag rekommendera ett besök till det inringade området i bilden nedan.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12397&stc=1&d=1359546603

Bilagor

• fina_fiskevatten.jpg
    fina_fiskevatten.jpg
    57.9 KB · Visningar: 851

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips