Fiska sill ifrån land

Att fiska sill nära land under vintern ifrån isen verkar ju rätt vanligt. Så jag tänker att det borde kanske gå ifrån land redan nu?

Någon som har någon erfarenhet av detta?
Vad för platser och djup är intressanta?
Kan det tänkas funka i mörker? Kanske i ett område med en del gatubelysning. Det ökar ju möjligheterna att hitta tillfällen.

Jag tänker mig att det borde kunna funka att kasta med en liten kastpilk på några gram eller liknande bete och en upphängare likt det man hittar på en sillhäckla på lätt utrustning. Då borde det kunna bli en kul upplevelse om man hittar fisken.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja. Fiska med lysräkekrokar. Brukar funka - om det alls finns några strömmingar invid land.
Dom är så korkade att under strömmingsperioden på våren hugger dom på nakna enkelkrokar.
Helt frivilligt... :oops:

Jo efter att ha studerat vad man brukar använda för sill så verkar dom inte så petiga.

Under mitt försök hade jag en krok med en bit lysslang som upphängare. Så jag var ju rätt ute. Får sätta en bit på kroken på minipilken också.

Gjorde ett försök igen.
Kul fisk att fånga på lätt utrustning.

Bilagor

• 7BC47BF8-D65E-44E8-AE64-7714EA6EDC66.jpeg
    7BC47BF8-D65E-44E8-AE64-7714EA6EDC66.jpeg
    727.3 KB · Visningar: 219
Att fiska sill nära land under vintern ifrån isen verkar ju rätt vanligt. Så jag tänker att det borde kanske gå ifrån land redan nu?

Någon som har någon erfarenhet av detta?
Vad för platser och djup är intressanta?
Kan det tänkas funka i mörker? Kanske i ett område med en del gatubelysning. Det ökar ju möjligheterna att hitta tillfällen.

Jag tänker mig att det borde kunna funka att kasta med en liten kastpilk på några gram eller liknande bete och en upphängare likt det man hittar på en sillhäckla på lätt utrustning. Då borde det kunna bli en kul upplevelse om man hittar fisken.
Jag har fiskat sill i Malmö, ute i oljehamnen, där är det djupt, det har gått bra

Västhamnspiren i Helsingborg är ett helt ok ställe att fiska sill. Även bottenmete efter plattfisk. Horngäddor under vårsäsongen går också bra.

Sillen i Göteborg måste vara något särdeles.
Det är inga dåliga linor som används vid fisket och som lämnas kvar över allt. Den orangea linan är en fluglina som referens.

Bilagor

• 0231864B-3207-4952-BF9D-DECFE8FC2D62.jpeg
    0231864B-3207-4952-BF9D-DECFE8FC2D62.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 205

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips