Finnskogleden mellan Norge och Sverige

Någon som har vandrat Finnskogleden och vill dela med sig av sina erfarenheter typ bra att veta.

Jag har gått från Bastuknappen i norr till Charlottenberg/Morokulien i söder (i omgångar). Generellt gäller att leden är något bättre uppmärkt på norska sidan (ljusblå färg), dock inga större problem på svenska sidan heller (orange färg) men karta och kompass rekommenderas. Några vindskydd (gapahuk, gapskjul) och några enstaka stugor/torp finns men tält eller tarp anbefalles. Leden passerar gränsen ett flertal gånger (ibland samma dag). Vattnet kan drickas direkt om det inte finns bebyggelse uppströms... Kom ihåg att det gäller generellt eldningsförbud på norska sidan från tidig vår till sen höst. Friluftskök är dock OK att använda.
Jag gillar leden eftersom den passerar några byar och historiska minnesmärken som ger fin omväxling och ibland möjlighet att interagera med infödingarna ;-). Go tur!
/p-a

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vet bara att SMS fungerat på de platser jag övernattat. Brukar använda det för att meddela att allt är OK och var jag är ... Generellt gäller i gränslandet att man ofta kopplas upp mot något norskt mobilnät.
/p-a

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips