Finns det åkbara isar i Närke eller Västerås trakten?

Holloj Skridsko vänner!

Skall snart bege mig ner söder ut till Närke för att fira jul. Jag undrar om det är någon som kan informera mig om det finns några åkbara isar i trakterna kring Örebro eller Västerås.

Efter att ha börjat vänja sig vid de norrlänska avstånden så är alla isar inom 10 mils radie från dessa städer interessanta.

Skulle vara trevligt att förlänga säsongen, då alla isar här uppe i Jämtland ligger med snö på sig, och Storsjön vägrar konsekvent att frysa innan jag beger mig söder över för jul och nyår.

//Jimmy

Närke

Såvitt jag vet inga säkra isar i skrivande stund. Det var på gång uppe i Bergslagen innan nuvarande töväder slog till. Vissa mindre sjöar i Värmland vid gränsen till Norge har tydligen legat, men det ska vara svår abstinens eller utmärkta förhållanden som gör att man sticker till mindre åkområden... Tyvärr! Själv drar jag till dalarna över julen, och hoppas att det ska ge något!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Halloj!

Kollade idag Tisaren i närheten av Hallsberg. Närmast land ligger ca 150 m med snöblandad tjock is. Sedan låg sjön så långt jag kunde se med ny kärnis. PÅ morgonen 23 dec var det 4,5 cm kärnis. Alltså fullt åkbart och ännu tjockare imorrn, då kylan hållit i sig hela dagen. Hade tyvärr inte tiden att åka idag. Hoppas på att det inte snöar tills på juldagen, då blir det åkning. Tänker kolla Sottern först dock.

//JImmy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips