Finansiering av Utsidan.se

Det är helt självklart att en så omfångsrik sajt som Utsidan behöver finansieras på något sätt. Tyvärr är det nog inte enkelt att tjäna pengar på sådan här verksamhet som är helt baserad på internet. Det är svårt att ta betalt av användarna eftersom de nästan alltid har möjlighet att välja ett annat, gratis alternativ. Jag har i och för sig inte sett något alternativ till utsidan.se, i alla fall inget som är lika bra, men kanske skulle det poppa upp nåt om det blev för dyrt att hänga på utsidan?

Jag är inte klubbmedlem, men börjar på att få lite dåligt samvete för att jag inte är det. Det är helt uppenbart att de som driver utsidan.se lägger ner otroligt mycket kraft, och kanske en del pengar för att jag helt gratis ska få tillgång till härligheten. Samtidigt måste man som användare fråga sig "Är det värt att betala pengar för detta?" Personligen så känner jag att jag nog skulle vilja få ut lite mer innan jag är berädd att betala, och säkert är det många fler än jag som känner så.

Något som jag kan tänka mig att betala för är driftsäker webbplats. Kanske en plats att dokumentera mitt friluftsliv med foton och berättelser och liknande. Gratis webbplats finns det visseligen gott om på nätet men det är en stor fördel att få ha det hos utsidan eftersom det skulle vara så enkelt för andra med liknande intressen att hitta min lilla plats.

Vad skulle just DU vara beredd att betala för?

// roger J

talthoff

Forumvärd
Roger J; sa:
Något som jag kan tänka mig att betala för är driftsäker webbplats. Kanske en plats att dokumentera mitt friluftsliv med foton och berättelser och liknande. Gratis webbplats finns det visseligen gott om på nätet men det är en stor fördel att få ha det hos utsidan eftersom det skulle vara så enkelt för andra med liknande intressen att hitta min lilla plats.

Vilka funktioner skulle du vilja ha på din hemsida förrutom bildergalleri ?

Har du/ni tittat på vad Christer gjort på Fotosidan ? Där får guld-medlemmar en egen "portfölj"/hemsida http://www.clindh.fotosidan.se ?

Och vad är ett rimligt pris för denna typ av funktioner ?

-Thomas

Det finns flera "problem" när det gäller såna här situationer. Ett av dem är prissättningen. Det finns flera sätt att sätta priser.

Ett av sätten är självkostnadsprincipen, man sätter priset utifrån vad saker och ting kostar, och eventuellt med en vinstmarginal.

Ett annat är att sätta priset utifrån vad folk är villiga att betala. Det senare används antagligen av de flesta kommerisella porrsajter. Problemet med denna prissättning är att den enbart är vinstinriktad och ger en väldigt snedvriden användargrupp (nämligen de som har mer pengar än vad de gör av med och gladeligen betalar vad som helst för att få det de vill ha) och är antagligen inte lämplig för Utsidan (då skulle det ju bli slut på alla roliga diskussioner om Hillebaner och Canadian Goose:)

Alltså bör priset vara satt utifrån vad saker och ting kostar. Frågan är då snarare om en sajt som Utsidan skall drivas kommersiellt eller ideellt?

När det gäller den ideella biten kan vi ju titta på ABC-klubben, som jag är med i. Det är en ideell förening för folk som är intresserade av datorer. För 350 spänn om året får man det som räknas upp nedan (ja, det här blir lite reklam:). För en med datorer som intresse är nedanstående antagligen VÄLDIGT prisvärt. Det är visserligen nästan dubbelt så dyrt som Utsidan Klubb, men mervärdet är nog också större.

Frågan är då som sagt var om en ideell förening skulle kunna driva nåt som Utsidan billigare än hur Utsidan drivs idag?

Nedanstående ingår i medlemsavgiften till ABC-klubben (gäller 2003):

ABC-bladet, fyra nr/år direkt i brevlådan.

Shell-access, ett användarkonto i klubbens Unix-system.

E-post, med två adresser till samma låda: m12345@abc.se och fornamn.efternamn@abc.se
möjlighet att få ytterligare ett alias finns. E-posten kan hämtas hem via POP- eller IMAP.protokoll med vanliga e-postprogram, men kan även läsas direkt på klubbens servrar via Pine eller något annat Unix-program, eller via vår webmail.

ABCKOM (LysKOM), klubbens konferenssystem.
Det är här våra medlemmar har möjlighet att träffas via Internet, och det är här man kan ta hjälp med allehanda problem. I dagsläget har systemet ca. 110 möten, och alla handlar inte om datorer.

Klubbsidorna, tillgång till de webbsidor som enbart är till för klubbens medlemmar.

Egen hemsida, på våra servrar Apache (Unix) eller MS Windows IIS (Windows 2000).

Usenet-news, ca 20.000 grupper.. Man behöver inte vara uppkopplad via klubben för att komma åt vår newsserver; det går bra att läsa från arbetet eller annan internetleverantör.

Möjlighet till egen MySQL-databas

CGI/ASP-script, för den som vill göra en mer avancerad hemsida.

IRC-bottar, vilka kan vara värdefulla för den som administrerar en IRC-kanal.

Möjlighet att registrera och ”parkera” egna domännamn hos klubben.

WinLMSG en mycket smidig offline- och onlineläsare för klubbens och andras LysKOM-system. Kräver MS Windows och får endast användas av klubbens medlemmar.

Rabatt på datortidskrifter, från förlagen Medströms och IDG.

Klubblokalen i Alvik, Stockholm. Lokalen har dussinet datorer med olika operativsystem, Linux-distributioner, Windows 98 och XP, Sun Solaris, Mac OS 7, 9 och X. I klubblokalen anordnas temakvällar och kurser i varierande datorfrågor, förutom att medlemmarna träffar varandra och kan vädra datorfrågor och annat.

talthoff; sa:
Vilka funktioner skulle du vilja ha på din hemsida förrutom bildergalleri ?

Har du/ni tittat på vad Christer gjort på Fotosidan ? Där får guld-medlemmar en egen "portfölj"/hemsida http://www.clindh.fotosidan.se ?

Och vad är ett rimligt pris för denna typ av funktioner ?

-Thomas

Ett lysande exempel på vad jag hade i tankarna finns på http://geocities.yahoo.com/ Här finns allt som behövs tycker jag. Vad som är ett rimligt pris är svårt att säga, ovanstående tjänst är som sagt helt gratis... Det som vore vört att betala för är dels möjligheten att få besökare inslussade från utsidan.se, dels om det på något vis gick att använda sig av de funktioner som finns på utsidan. En egen utsidankarta vore häftig att ha...

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg