Filmtajm roder

Så här ser det ut när paddlar med ett roder

http://www.youtube.com/user/kajakhasse?feature=mhum

Rodret hålls mest i mittläget jag trodde att det skulle stå mer snett det är svårt att avgöra när man bara kan se rakt fram.

Mot slutet kör jag två cirklar med max roder. roderutslaget är cirka 5-10 grader annars överstegrar roderbladet. Svängradien är cirka 10meter.

Jag paddlar hela tiden vanlig raktframpaddling inga styrtag utan all styrning sker med rodret

Styrpedalerna är Kajaksports nya pedaler. Dom funkar faktiskt förvånansvärt bra. Roderlinorna är vanliga falllinor

Hans Friedel

Kul att se! Det r ju som du säger att man inte ser det själv. Även om man tittar på hur det ser ut på en kompis kanot så vet man inte.

I de sista svängarna ser man tydligt hur skrovet sveper och det hör man också när man paddlar själv.

Vad är det för kanot du paddlar i?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle

man ha nytta av en display eller visare som indikerade roderutslaget framför paddlaren? Med pedaler tycker jag man har lite mindre känsla för hur stort rodersutslaget är jämfört med styrpinne.

Funderar också på var du filmat Hasse. Kvicksund?

Thure

Jag blev imponerad av hur små roderrörelser som behövdes. Också imponerande att rodret mest stod i mittläget. Jag trodde det skulle se ut som på en segelbåt att rodret alltid mer eller mindre står lite snett.

Vid de kraftigare roder utslagen trycker jag i princip pedalen i botten. Endå är roderutslaget bara cirka 10grader ungefär..cirka. Aktern sladdar ut något skulle inte aktern sladda ut skulle svängradien bli onödigt stor

Thure nästan Kvicksund Borgåsund.

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips