Filformat Garmin?

Har min Garmin gps på ingående och ska ha ett digitalt sjökort liggande nånstans på datorn som jag fått för två månader sen. Vad finns det för olika filformat på sjökorten och vart kan jag köpa fler billigast?

tack!

/vilse i sin egen dator

Det finns bara garmins egna sjökort "BlueChart". Köpes i marinhandeln (t ex Nautiska Magasinet). Finns möjlighet att utöka täckningen när du väl köpt grundskivan på Garmin.com

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Garmins kartfiler ...

... har filtilläggen .tdb och .img. Det första slaget av filer krävs för nedladdning med Garmins eget kartsystem Mapsource, medan gratisprogrammet Sendmap bara behöver img-filerna. Jag har inte sett någon Bluechartfil, men andra kartfiler har vanligen åttasiffriga nummer, t.ex. 00000041.img.

Tilläggas kan ...

... att det också finns andra digitala kort med filändelser som bsb och kap eller geo och nos. De filerna kan vad jag vet inte alls laddas ner i Garminmottagare. Inte heller kartor som bygger på inscannade bilder - skapade i t.ex. programmen TrackMaker, SeaClear eller OziExplorer - kan fås in i Garmin. Däremot finns det en (arbetskrävande) teknik att använda dem som underlag för egna kartor med programmet Mapedit (sök på mapedit i det här forumet eller på Internet).

Jag har fått ...

... låna en bluechart-fil. Den kunde inte laddas till GPS 60 med sendmap-tekniken. Jag kunde inte heller öppna den med MapEdit eller cGPSmapper. Det förefaller som om BlueChart har en annan konstruktion än img-filerna i MetroGuide osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips