Fett till navväxel

Tjenare.

Plockade sönder min navväxel och upptäckte att det var rätt skitigt. Kanske dags att göra rent och smörja upp med nytt fett. Men vilken typ av fett bör jag använda?
Fungerar vanligt entreprenadfett bra?
Eller ska man använda långtidsfett?
Eller kanske ett extremt vidhäftande fett som tål höga temperatur förändringar?

Vilken typ bör jag använda?

Tack på förhand för bra svar.
[Ändrat av Mickael83 2003-07-28 kl 11:19]
 
Jag har använt molybdendisulfidfett när jag fixat mina navväxlar, skall vara saltvattenbeständigt om jag minns rätt, innan dess körde jag med vanligt universalfett. Var försiktig med fettet på bromsytan bara, Lite behövs för det inte ska skrika, men för mycket gör det omöjligt att bromsa. (Vet nån som använde grafitfett där, annars kanske kopparpasta funkar).
Vilken typ av växel är det?? Man kan sätta ihop dom fel..

/Erik
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fett och fett

Vanligt cykellagerfett är långtrådigt. När jag tittade på F&S infoblad, för 30 år sen, rekommenderade de ett molydendisulfidbaserat fett. Jag kom över en större förpackning som sedan dess stått i mitt garage och visat sig utmärkt till alla lager i cyklar och motorcyklar. När jag senast pratade med en smörjexpert i ämnet menade han att kopparpasta nog var otimalare på friktionsbromsen. Till ersättare, när den dagen kommer, mitt fett finns ej längre att köpa, sic, rekommenderade han ett fett för drivknutar i bilar och entrepenadmaskiner. Jag är övertygad om att det är korrekt och renhet vid montering samt fungerande tätringar som gör skillnaden melllan god funktion och problem. Men givetvis skall oskyddade lager och navväxlar skyddas för smuts och vatten i alla former.

God tur

Johan K
 
Fetta in bromshylsan ordentligt.. För lite fett så blir den torr fort och förmågan att smyga på bromsen försvinner. Den hugger och har sig så det blir antingen "ON" eller "OFF" som gäller..

Teflonfett för cykelbruk duger bra. Navrengöringar bör du göra lite då och då så alltför exotiska prylarr är bara onödigt..

Det som ställer till mest bekymmer i fotbromase nav är den ansamling av gammalt fett, damm och skit som blidar ett klister inuti med tiden..

Saker och ting brukar bli mycket bättre när det är rent och fint inuti..

Fett ska det vara på bromsylsan.. tappar du bromskraft är det nåt annat.. Kanske en sliten bromshylsa eller liknande..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips