Fastrostad styrstam

Har en gammal 50-tals herrcykel som jag brukat ha till tunnelbanan och som nu fått ny användning som redskap att motionera hunden med.

Samma dag som touringcykelns bakfälg sprack så lossnade styret från styrstammen pga rost mellan styrstamsröret och klämman överst på styrstammen. Dessutom så är styrstammen så pass hårt fastrostad vid framgaffeln att jag inte fått loss den trots olja värmepistol kraftigt bankande och framgaffel fstspänd i skruvstycke.

Finns något patentknep för att separera fastrostade stålrör?

Någon som vet var jag kan få tag i beg framgaffel och styrstam för en billig penning?

Thure
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Tålamod är ett beskt träd med ljuva frukter

En gammal dykarpolare till mig jobbar med att renovera gamla vattenpumpar, som brukar ha gott om fastrostade skruvar, bultar och muttrar...

Han brukar duscha dem med rostlösningsmedel, som får verka ungefär en vecka. Sitter de fortfarande fast, får de en ny dusch av rostlösningsmedel, som sedan får verka en vecka! Efter 3-4 omgångar brukar det mesta gå att skruva loss utan någon större kraft!

/Niklas
 
Den här frågan är väl närmast en förolämpning, men:

Har du bankat ner den konformade muttern som sitter längst ned i styrstammen ordentligt, så att det inte är den som håller fast alltihop?
 
Lösningen på fastrostningen

blev inköp av begagnad framgaffel och begagnad styrstam hos min lch. Tack Lars-Åke för att ni inte slänger något på Gamla Stans cykel och sport.

Gunnars fråga kanske någon kan uppfatta som provokativ men jag tycker att den är bra. Det kan ju tänkas att någon som inte har detaljkunskaper om styrstångens anatomi och funktion läser detta och har nytta av frågan. Jag har skruvat upp bulten ett par cm och bankat rejält utan annat resultat än gängpaj på bulten och muttern. Muttern är nog fastrostad också för det är inget som skramlar när jag skakar framgaffeln.

Nu räknar jag med att kunna få användning av den gamla framgaffeln vid hjulbyggen och hjulriktningar.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips