Fartprov med VKV Seagull Ocean

Jag mätte med GPS farter som jag paddlar med olika paddlingstekniker och belastningsnivåer. Jag paddla tomma (också utan ballast) Oceanen med Vitudden paddeln i en kanal skyddad av vind och vågor. Jag är 103 kg/198cm, är inte atlet men inte kotlet heller :)

Fart upptill 8 km/h kan jag paddla utan ansträgning med bara handkrafterna. Med denna belastningsnivå kan jag paddla flera timmar i sträck.

Att hålla farten mellan 8-9 km/h måst jag också jobba med överkroppen (axlarna och ryggen) och andas kraftigt. Med denna belastningsnivå kan jag paddla 1-2 timmar i sträck.

Att hålla farten mellan 9-10 km/h måst jag jobba kraftigt också med fötterna (har fotstöd/styrreglage typ Offshore men egen tillverkning). Med denna belastningsnivå kan jag paddla ca. 1-2 km, men det är påfrestande och tar på andan.

10,5 km/h kan jag hålla med "finsk sisu" ca. 100-200m. Sen tar krafterna slut.

Absoluta topphastigheten på GPS displayn var 11,1 km/h dvs. 5,99 knop. Är mycket sur för att nådde inte 6,5 knop som är "skrovhastigheten" för Oceanen på VKV's hemsida :)

Detta var bara en test i ideala förhållanden. I verkligheten drar last, motvind och motlig sjögång farten ner med samma belastningsnivåer.

Kolla mina paddling foton http://www.mobisound.com/gallery

MVH
Lill-Klas

Hei.
Diskusjonene er store om hvem som lager de raskeste HAV-kajakkene, man blir vel aldrig enige, for forhold som vind-bølger osv spiller jo en stor rolle her.
Ihvertfall: SEDA Glider blir padlet en del av personer som vil ha rask havkajakk, ble brukt under konkurranse i Stavanger, Jan Erik Boge fikk tiden 58min15sek, snittfart 11km/h, dvs 5,94 Knop i snitt i nesten 1 time!!! (Hundvåg Rundt, 10,8km)
Pass opp under Stockholm marathon ;-)
Hilsen Arnt.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.