Får jag en hyfsad MTB för 5 000 kr?

Tänkte köpa en MTB för träning och vardagscykling. Vill ha en stel eller halvstel cykel men med bra komponenter. Vad ska jag satsa på? Vore tacksam för lite råd om vad man skall se upp med och synpunkter från kunnigt folk.

tack på förhand
 
lite lösa tips

Köp någon begagnad. Men var försiktig. Det är inte ovanligt att folk försöker sälja usla cyklar för dubbla inköpspriset eller mer under förespeglingen att det är en jättebra cykel.
Själv har jag aldrig förstått poängen med att bara ha fjädring i fram, men det är ju poplärt så nåt bra är det väl...
Håll dig till kända märken som Kona, marin, gary fisher och sånna. För 5000 kan du få en bra hoj begagnad. Ska du ha nytt får du en bra för 8000, särskilt om du fimpar det där med dämpargaffel.
Stålram är inte heller dumt. Väger lite mer (ca 2-3 hekto) men är mycket skönare att åka på.
 
Nej

Svaret är nej, för 5000 får du ingen MTB värd namnet, och om du fastnar för MTB gör du med största sannolikhet en dålig affär som blir dyrare i det långa loppet än om du köpt en bra cykel från början.

Bra hojar börjar på ca 10 000. Köper du en billigare får du komponenter som inte håller, en tung ram och dålig gaffel, och om du köper begagnat slitna komponenter som strax måste bytas.

Tips: Undvik helt Cykelringen. Kolla att ALLA komponenter har minst deore-nivå. Pålitligaste och skönaste gafflarna är Marzocchi. Vill minnas att jag såg någon Cyclepro förra året som passade in på beskrivningen och kostade runt 10 papp.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Tjena David!

Om du ska ut o trampa i skogen ska du ju definitivt ha framdämp och det räcker gott. Det allra viktigaste är att du skaffar dig kunskaper om komponenter. Som nämndes tidigare ska du ju ha minst Shimano Deore växlar/drivpaket. Jag hade ungefär samma utgångsläge som du dvs. jag visste inget om märken/komponenter när jag skulle köpa hoj. Tog dock god tid på mig och efter en ganska intensivt kunskapssökande och annonsletande hittade jag till slut min ögonsten. Hade visserligen en jäkla tur som fick tag på en Scott Comp Racing i kanonskick för 4.500 med div. tillbehör. Detta är dock ett bevis på att man kan hitta riktigt fina cyklar runt 5-6000 spänn. Ha tålamod!

Det viktiga är ju hur drivpaket, fälgar, dämpare och dyl. ser ut. Det får ju inte vara alltför nedgånget. Kolla t.ex. så att inte dämparen läcker olja. (bra dämpare är: rock shoxx, mannitou o marzocchi)

Detta forum är inte så välbesökt så sök dig istället till:

http://www.funsportmountainbike.com

samt för reviews:
http://www.mountainbikereview.com/

Dessa två siter blev basen för mitt kunskapsförråd. Där finns det alltid en massa dudes som du kan fråga om vad som helst. Lycka till!
 
Köp nytt

Om man skall köpa nytt eller gammalt har vi diskuterat många gånger. I korthet så kan man säga att om du har kunskap och kännedom om marknaden kan du köpa begagnat. Om inte så bör du hålla dig till nya cyklar. Nackdelen med att köpa begagnat är ju att säljaren säljer av en anledning. Och du köper troligen anledningen till att han säljer.

En ny cykel behöver inte bli så värst mycket dyrare ändå. Cykloteket har till exempel flertalet cyklar 01 och 02 på rea nu som dom vill bli av med inför 03 säsongen. Många cykelbutiker rear ut sina gamla modeller. Leta där.

Det Per skriver är så rätt. Köper du en billig cykel och blir fast i "cykelträsket" så kommer du vilja vara ute så ofta det går. Då kommer du förr eller senare att få problem med hojjen och när det hänt så kommer du vilja köpa ny bättre cykel. Då kommer du garanterat köpa en cykel för mer än 10 KSEK.

Eller så kan du köpa lite dyrare och faktiskt ha en cykel du är nöjd med. Scott Comp Racing 02 som kostat 15KSEK går för 9 KSEK på rea i butik idag.

Cykloteket hade Schwinn cyklar inne förut. Vet inte vad det var för komponenter eller så men dom gick för mellan 4 KSEK och 6 KSEK.

Cyclepro (ett svensk märke som numera ägs av Rex) är ett utmärkt val för en nybörjare. Billiga och med "lagom" och jämnt komponentval.

/Mattias
 
Cykloteket

Tjena - kolla med cykloteket, rea där nu + att de säljer ut personalens hojjar.

Sen brukar även ett flertal i personalen bygga ihop hojjar som är helt ocyklade som de säljer av vid sidan om - tillfälle för riktigt bra affärer oxå!

Håll koll på http://www.funsportmountainbike.com för aktuella annonser, såg bl a ett par såna där nu!

Mvh / Calle

Exempel på annons som finns aktuell:

NYBYGGD DIRT SÄLJES BILLIGT
Ny Dabomb Boombox ram 14" Röd
Ny Magura Marta skivbromsar 8" fram 6" bak
Nybyggda hjul Deoredisc/DT/mavic F219
Nya IRC NOTOS däck
Ny KONA OB styrstam
Nya Progrip handtag
Ny LX kedja
Azonic doublewall styre
Funn sadel
deore f/b växel och nya deorereglage
CNC Fräst vevparti octalink
Kona Jackshit pedaler

mm.....blablabla
En enklare Marzocchi gaffel medföljer, men har en buckla i innerbenen, men duger gott och väl att cykla på.

Cykeln är helt nybyggd och aldrig cyklad på, Säljes pga ny stab primo.
byggpris utan gaffel är över 17000:-
Pris 7500 Kr Kontant
Cykeln finns på cykloteket i sthlm.
 
Mycket mer för pengarna upp till 10k

mlindstrom; sa:
Scott Comp Racing 02 som kostat 15KSEK går för 9 KSEK på rea i butik idag.

Ja, det tror jag är ett utmärkt köp, man får mycket mer för pengarna upp till tiotusen, i någon mening kan man säga att man får en dubbelt så bra hoj jämfört med en för femtusen. En Comp Racing är gjord för att trivas på stig.

Därefter får man mindre för pengarna. En hardtail för 25-30 000 är bara marginellt bättre. 10-15 procent lättare, men också ömtåligare.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Begagnat

Leta upp en cykeltokig kompis och frossa runt på begagnatmarknaden...

Jag har köppt några skapliga bagegnade cyklar bla en Cannondale med Marzochi bomber z1 dual, XT prylar, kedjestyrare, kolfibernav, en extra skivbroms osv under 5000 spänn. Nypris en bra bit över 10 000.

Så du kan göra rejäla fynd, sen hittade jag en heldämpad Dual för en tredjedel av priset, nypris hur mycket som helst.

Så numera är det bara begagnat som gäller, fast hittar man någon cykel på non tokrea så går det bra.

Vägra betala fullpris!
 
Köper du en ny cykel för 5k kan du köpa en som har en bra ram och ev gaffel. Sedan uppgraderar du i takt med att du kör sönder. En GT Avalanche 1.0 är kring 7k och en 2.0 är ca 5k..

Här uppe i umeå kan man få tag i GT till bra priser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
petlow Suck.... får inte ordning på fälgen... Mountainbike 7
sedell Hur får man bort framgaffeln? Mountainbike 3
Bikeboy Låter som som tusan när jag bromsar!! Mountainbike 15
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
sunderlux Var køper jag fullhjælm i væstsverige? Mountainbike 0
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
densken Har kopt en mtb i usa. Kan jag ta hem denna? Mountainbike 4
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
MaWiMaNa Speciella insexnycklar saknar jag. Mountainbike 6
adh2 drevet "släpper" när jag trampar hårt Mountainbike 7
LeGambleur kan jag kombinera olika växlar /drev/kedjor? Mountainbike 3
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
mtbsmuffe Rallarleden (ja jag vet igen) =) Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.