drevet "släpper" när jag trampar hårt

Hej!
När jag trampar hårt (uppförsbacke, ibland ävan hård ax.) händer det att det bara släpper, pedalerna åker fram ett halvt varv; jag ramlar. Det skulle kunna vara utslitna kransar, dem e inte direkt nya, men tror själv att det är fel på backspärren i navet.
Vad tror ni?

Jag har tagit av hjulet men fattar inte hur jag kommer in i till backspärren, fungerar minsta hjulet som mutter, å hur får jag då av det? måste jag ha speciellt verktyg?


tack på förhand!!!
 
Det finns ett antal olika utföranden på kransar och därmed skilda metoder hur de tas isär. Vissa cyklar har en krans som är gängad på navet. I andra fall är det en frihjulskasett. I samtliga fall behöver du specialverktyg för att tas loss kransen. En bra sida att kolla på för att få en uppfattning om vilka varianter som finnes och hur man tar isär dem är:

http://www.parktool.com

Själv har jag en gammal cykel med frihjulskasett och jag har haft exakt samma problem som du. På min cykel verkar det som mest troligt att spärrhakarna inuti frihjulskasetten har rostat eller på annat sätt fastnat. Jag sprutade rikligt med teflonspray så att det kom in i frihjulskasetten och det verkar som det löste mitt problem. Detta tror jag att du kan göra utan att ta isär kransarna.

Anders
 
Det låter som om det är kedja/kasett/krans som är slut.
När bodyn, frihjulet, i navet rasar är första tecknet att det "glappar" när man börjar trampa. Dvs det går att vrida pedalen onaturligt långt innan det greppar. När man väl är igång har jag aldrig haft problem. Nästa steg är att det bara släpper helt, ingen drivning alls.

Kolla kuggen noggrant, är de spetsiga så är de slut.
Om du byter något, så byt allt. En sliten kasset nöter ner en ny kedja fort och omvänt, det gäller även klingorna fram.
 
Kolla kedja och drev

Ett enkelt "test" för att kolla om kedja och drev är slut är följande:
Lägg kedjan på största drevet fram. Ta tag i främsta delen av kedjan, om det går att dra ut den från drevet mer än några mm så är kedjan uttänjd. Dreven kan man oftast se på om dom är slut.

När kedja och drev är slut så brukar det släppa när man trampar hårt, men oftast inte så mycket som ett halvt varv, som du skriver.

Om du ska byta frihjulsmekanism eller drev behöver du specialverktyg, det finns på Clas Ohlson.
 
spänna kedjan?

för mig hjälpte det att spänna bakre växelförare genom att skruva på "rätt skruv", kanske lite för enkelt men... väl värt ett försök.
 
Rätt kedjelängd mm

Kanske är det så enkelt som att kedjan har för många länkar. För att kedjan inte skall hoppa av bak så måste bakväxeln ta upp allt slack i kedjan.

Det kan också löna sig att smörja bakväxeln så att fjädringen av växelsporrhjulen går tillbaka ordentligt och spänner kedjan.

Kolla också att sporrhjulen inte är alltför slitna.

Men jag tror också att det kan vara frihjulsmekanismen som inte fungerar. Ta av hjulet och spraya med 556 eller dylikt. Om det botar problemet bör du senare ta isär frihjulsmekanismen för smörjning med fett eller byta ut hela frihjulsmekanismen.

Thure
 
byt drev o kedja

hej hej..

har haft de där problemet antal ggr.
börja med o se till att växlar är justerade rätt, dvs kedja ligger i linje med dreven!
byt kedja o drev, justera igen o sen ska de funka! 99%
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bikeboy Låter som som tusan när jag bromsar!! Mountainbike 15
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
sunderlux Var køper jag fullhjælm i væstsverige? Mountainbike 0
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
densken Har kopt en mtb i usa. Kan jag ta hem denna? Mountainbike 4
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
MaWiMaNa Speciella insexnycklar saknar jag. Mountainbike 6
LeGambleur kan jag kombinera olika växlar /drev/kedjor? Mountainbike 3
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
davbeu Får jag en hyfsad MTB för 5 000 kr? Mountainbike 10
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
mtbsmuffe Rallarleden (ja jag vet igen) =) Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.