Speciella insexnycklar saknar jag.

Hej!

Jag har en Cool Stycle vit mountainbike. Den har jag lånat o cyklat ihjäl under vintern [bl.a.] och vill nu rengöra hela kuggsystemet.

Problemet är att jag inte har rätt storlek på insexnycklarna för den! Cykelaffärerna saknar rätt storlek även de. 3,5 om jag inte minns fel.

Kan ni hänvisa mig till någon butik [bor i Göteborg]. Är även villig att beställa via post. Medans tiden, söker jag vidare, har ett par butiker kvar att kolla.

Mvh, Paul.
 
Det är inte så att det är 1/8 tum då? det är 3.175 mm. En vanlig 3 mm kommer då oftast att förstöra skruven.
Insexnycklar i tumstorlek finns på alla järnaffärer värda namnet, eller på Biltema eller Clas Ohlson, skulle jag tro.
I Göteborg, kolla med Järnia på Olskrokstorget eller Järntorget, eller någon av Sjögrens butiker.
 
Järnia Olskrogen nästa, och...

... butikspersonalen blev förbluffad.

Ingen av alla nycklar passade in!

Fick leda in cykeln och sedan var det bara att köra igång.

Verkar som om jag får köra med avfettningssprej. Tack för all hjälp.

Mvh, Paul.
 
Kuggsystemet?

Vad menar du med "kuggsystemet"? Är det kassetten du vill ta loss eller vad? Konstigt att det inte verkar vara standardstorlekar på insex-bultarna...

Lycka till!

//Calle
 
MaWiMaNa; sa:
Hej!

...och vill nu rengöra hela kuggsystemet...???

vad menar du med det?....förklara gärna litte bättre så kan vi nog hjälpa dig...annars är det nog cykelcity som kan hjälpa dig Göteborg Tel: 031-82 73 00, E-post: gtb@cykelcity.se
adressen vet jag tyvär inte just nu... men förklara gärna en gång till för att jag också tycker att det låter litte konstig att det ska vara en i storleken 3,5 då den är sällsynt - offtast finns bara 1,5 och 2,5 i sammlingar och på nästan alla cykla finns det bara den 2,5 ifall att...
lycka till!! ciao philipp
 
Vad jag menar...

... kanske är vagt. Är inte så "termisk" av mig.

På de tre kuggarna mellan pedalerna, där kedjan rundar i läge 1, 2 och 3. Det största kugghjulet [växel 3] har fyra bultar som ska kunna skruvas loss. Det är dessa jag inte kommer åt med rätt storlek av någon som helst nyckel.

Måhända själva "pedalrundan" går att ta loss och på så vis kunna lossa allt.

Avfettning skall väl gå lika bra slippa då ta loss allt?

Mvh, Paul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DGR Saknar du någon Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.