Suck.... får inte ordning på fälgen...

Håller på att försöka lära mig att rikta fälgar.
någon som vet vad man gör för fel....
Fälgen slår åt höger, två ekrar sitter där, en eker åt vänster, har släppt båda högra och daragit åt den vänstra... det knäpper när jag drar i den. dom båda högra är helt lösa... trots det slår den åt höger där... suck!

någon med något bra tips?
släppa alla ekrar och börja från början?
drar ni åt alla ekrar tills anläggning och sedan börja rikta med ett halvt varv åt gången, med början vid ventilhålet?

har provat allt på min fina alu test fälg!
får inte till det.....

tips tack!

mvh
Peter
 
Rikta fälg

Jag har bara riktat små obalanser i fälgen, stora skador har jag lämnat till verkstad (so har en sk. jigg).
Men som jag førstår din beskrivning så släpper du och stramar på fel eker. Om du stramar (kortar) ekern som är på høger sida (den riktning dit fälgen är skev) så dras fälgpartiet mot mitten + motsvarande släpp på andra sidan. Om du søker på Utsidan finner du en massa länkar med iofs ngt avancerade tips om fälgriktning.
Køp cykeperarationsboken på Clas Olsson!
 
tackar!
har kollat runt på nätet och hittat en bra sida...
drog ekermuttern rund... så nu ska jag köpa en riktig ekernyckel!
fälgen för övrigt hamnade i källaren.... för ett litet tag framöver...(tills nytt anfall mot den börjar)
är den rephandboken bra, som säljs på C O?
verkar som man redan vet det mesta, och det man inte vet finns på nätet...

thx!
Peter
 
cykel rep. bok

är ganska använbar før icke proffs som mig. Mest underhålls tips men också bra genomgång av ganska komplicerade reparationer. T.ex tänkte inte jag på att ena veven är vänstergängad när jag skulle packa ihop cykeln før en flygresa. Besparade mig mkt besvär...
 
Böcker behövs inte

niking (Niklas Ingvar-Nilsson) har skrivit en ruskigt bra artikel om hjul, hur dom fungerar och hur man bygger/riktar dom.

Det var tack vare hans sida som jag lärde mig att rikta hjul :) Tack för det Niklas.

Sidan hittar du här:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Gör allt i små små ingrepp. Dra ekern ett halvt eller ett kvarts varv när du drar åt eller släpper den. Tänk på att släppa ut luften ur slangen och ta bort däck och innerslang innan du börjar rikta.

Ett enkelt riktställ får du genom att vända upp och ner på cykeln. Fäst sedan buntband på kedjestagen och klipp av dom så att dom precis ligger emot fälgen. Sedan är det bara att börja rikta.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-07-23 kl 10:00]
 
Rikta hjul

petlow; sa:
någon med något bra tips?

Plocka av däck, slang och fälgband. Ta fram en bra skruvmejsel. Vrid på nipplarna från fälgens utsida. Den metoden gör det lättare att hålla reda på "släpp&spänn" och är dessutom snabbare än att trä på ekernyckeln hela tiden. Ekernyckel kan man plocka fram på slutet när man skall ha upp ekerspänningen det sista lilla.

Om du har en fälg som är riktigt skev så går den inte att justera enbart med ekrarna utan att man får väldigt varierande ekerspänningar. I så fall så får man ta loss fälgen och försöka rikta den lös först innan man börjar spänna upp den.
Om du har ett skruvstäd och kan ta en framgaffel från en skrotcykel så kan du få ett riktigt prisvärt riktställ. Sätt bara gaffeln uppochner i skruvstädet. För extra precision kan du borra och gänga två hål i gaffeln där du kan dra in skruvar som får markera fälgens läge. Om det är en gaffel från en "vanlig" cykel så brukar de ganska enkelt gå att bända ut så att de även passar bakhjul.
 
tackar för tipsen allihopa... sidan var kanon Mattias...tack!
Mitt riktställ består av en gammal dämpad framgaffel, där jag har bromsklotsarna som riktmedel. för bakdäck har jag baksvingen från en gammal dämpcykel, lite modifierad och även där bromsklotsar som riktmedel.(skruvar fast dom i rätt läge...)
har hjälp 2 kompisar att få ordning på sina fälgar, och dom funkar ännu...:eek:)
min test fälg däremot...he he tror det bara är att begrava den... snyggt S har den blivit....

ha det... cykla så det ryker....
mvh
Peter
 
S-fälg

Kan det vara så att du har dragit åt för hårt? Då kan nämligen fälgen "kollapsa" till något märkligt sinusformat. Lösningen i så fall är att släppa runt om tills fälgen fjädrat ut igen för att sedan rikta/spänna en gång till, fast inte fullt så hårt. Det låter ganska troligt om du dessutom har dragit ekernyckeln rund...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.