Falun/blge?

Lärkstugan, falun?

Nyiflyttad som jag är så håller jag på att plöja igenom lite ställen i falun o krokarna. Nu tänkte jag dra en övernattning vid lärkstuga vid lugnet.

Har lite frågor om nån kan svara på kanske:


Skick?
Ved?

Några andra tips om schyssta skogar? Nu är ju iofs hela lugnetområdet starkt påverkat men det verkar som att det är svårt att hitta fin skog i krokarna...eller?

Har ingen bil så ni kan kanske ta hänsyn till det om ni tipsar om ställen.
 
Testa vildmarksleden

Testa Vildmarksleden som utgår från Bjursås. Den är drygt 30 km lång och bjuder på mycket vacker natur med flera fina utsiktspunkter. Ett par övernattningskojor och någon slogbod finns. Turistbyrån bör ha en beskrivning av Vildmarksleden.
 
Gyllbergen

Gyllbergen är ju bra om du vill göra dina överlevnadsövningar på markerade stigar och kojor med ved. Brukar vara väl underhållet där.

En fin vandring jag gjorde för snart 20 år sen är att gå från Gryksbo till Insjön. Mindre folk än de i ordningjorda friluftsområdena och lite mer Vildmarkskänsla när man inte går markerade stigar. Men det finns massor med områden, även slogbodar och annat, utanför de etablerade reservaten och friluftsområdena.
 
Hej!

Lärkstugan var fin, förutom ett getingbo el. flera som ställde till det. Gyllbergen brukar jag vanligtvis hänga vid om jag har tillgång till bil. Dragbergs kolarkojan är en favorit.

Bjursås prästskog är något jag hört gott om, speciellt ärtknubben verkar vara något utöver det vanliga som bör upplevas.

Tackar för alla tips, kommer att hålla i lite enklare grund överlevnad/kultur/naturvandringar i Borlänge framöver. Egentligen via friluftsfrämjandet men det finns platser över för dom intresserade.
 
Hej!

Lärkstugan var fin, förutom ett getingbo el. flera som ställde till det. Gyllbergen brukar jag vanligtvis hänga vid om jag har tillgång till bil. Dragbergs kolarkojan är en favorit.

Bjursås prästskog är något jag hört gott om, speciellt ärtknubben verkar vara något utöver det vanliga som bör upplevas.

Tackar för alla tips, kommer att hålla i lite enklare grund överlevnad/kultur/naturvandringar i Borlänge framöver. Egentligen via friluftsfrämjandet men det finns platser över för dom intresserade.
Ärtknubben är trevlig, och resten av Vildmarksleden också. För det mesta i fin skog, naturligtvis en del grusväg och några byar men inte så farligt.
Gör en avstickare till Flymyrskojan.
Lätt att ta sig till start och mål vid Dössberget i Bjursås, i värsta fall får du gå från Korsvägen nere i byn.

//Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Klätteris nära Falun Dalarna 3

Liknande trådar