Fästa staglinor på Tarra och Saivo

Jag har börjat fästa staglinorna på mitt Saivo-tält i krokarnas fästpunkter i stället för direkt på stängerna. Det finns en liten springa där linans ögla kan träs in för att sedan vikas över kroken innan tältet hängs upp på stången. På det sättet kan linorna sitta kvar när tältet packas ned. Finns det någon annan Tarra/Saivo-ägare som har provat detta men stött på problem? Krokfästena ser mycket starka ut, men vet du om de är gjorda för punktbelastning?

Risk för haveri?

Jag har för något/några år sedan diskuterat bästa fästpunkten/fästpunkterna avseende Saivo med Kenneth Westman och någon till på Hilleberg. Enligt HB är det absolut viktigaste att tänka på att lina/linor fästs i kryssen mitt på sidorna till tälten (ett på Saivo och två kryss på Tarra) och att man inte fäster eventuella andra linor för högt upp i konstruktionen. En lina i krysset var bäst eftersom båda stängerna fångades upp och s a s delade på belastningen.

För att underlätta faststättningen gjorde jag stora öglor på linorna. För att underlätta borttagningen gjorde jag en ca 5 cm lång greppögla på den stora öglan. På så sätt behövde man inte pilla för att lossa en lina som dragits åt under hårt tryck. Eftersom det räcker med 6 linor för att ett saivo ska stå riktigt urstadigt så upplevde jag det inte som särskilt roddigt.

Att fästa direkt i krokarna var inget jag tänkte på så det diskuterades inte. Men det finns ju alltid en nötningsrisk med plast - linor under hård belastning kan tänkas skära in i plasten och på sikt skada fästet. Dessutom får man ju inte "krysseffekten" lika lätt då.

Men det låter ju onekligen bekvämt att slippa ta loss linorna. Du kanske skulle fråga HB, de har säkert ett bättre svar än jag :).

Mvh,

Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips