Få diabilder scannade?

Det här kanske finns besvarat i nån gammal tråd, men jag har inte hittat det. Jag undrar, delvis med anledning av diskussionen kring scannande av diabilder, om man brukar kunna få sina dior scannade hos något fotolab eller reprocenter? Har tittat på Ink'n'art och Kåpyrajts hemsidor, samt Japan photo, och diverse sökning på google utan att hitta något i Göteborg. Vore tacksam för alla tips :)

Tack!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De vanliga fotoaffärerna gör det, men räkna med att det kan bli dyrare än för en vanlig film.

När jag lämnade in en diafilm för framkallning senast (Fotokompaniet, Uppsala) frågade jag vad det skulle kosta att få den på cd också och fick svaret 79 kronor.

Glad i hågen nappade jag på erbjudandet för att vid uthämtningen mötas av en prislapp på 300 spänn. Det visade sig då att informationen jag fick vid inlämningen var fel. Dia räknar de avgift per bild på (trots att filmen var oklippt, och också levererades oklippt i en filmburk till mig). Det är med andra ord bättre att ta hem filmen, välja ut de bilder man vill ha digitalt och lämna in i efterhand, om det är dia.

Eftersom jag fått fel info började jag bråka om saken och fick i just detta fall ner priset till de utlovade 79 kronorna. Men normalpriset är som sagt mycket högre.

/Johan Ö

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips