Få diabilder scannade?

Det här kanske finns besvarat i nån gammal tråd, men jag har inte hittat det. Jag undrar, delvis med anledning av diskussionen kring scannande av diabilder, om man brukar kunna få sina dior scannade hos något fotolab eller reprocenter? Har tittat på Ink'n'art och Kåpyrajts hemsidor, samt Japan photo, och diverse sökning på google utan att hitta något i Göteborg. Vore tacksam för alla tips :)

Tack!
 
De vanliga fotoaffärerna gör det, men räkna med att det kan bli dyrare än för en vanlig film.

När jag lämnade in en diafilm för framkallning senast (Fotokompaniet, Uppsala) frågade jag vad det skulle kosta att få den på cd också och fick svaret 79 kronor.

Glad i hågen nappade jag på erbjudandet för att vid uthämtningen mötas av en prislapp på 300 spänn. Det visade sig då att informationen jag fick vid inlämningen var fel. Dia räknar de avgift per bild på (trots att filmen var oklippt, och också levererades oklippt i en filmburk till mig). Det är med andra ord bättre att ta hem filmen, välja ut de bilder man vill ha digitalt och lämna in i efterhand, om det är dia.

Eftersom jag fått fel info började jag bråka om saken och fick i just detta fall ner priset till de utlovade 79 kronorna. Men normalpriset är som sagt mycket högre.

/Johan Ö
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.