Scanna diabilder?

Någon som har erfarenhet av detta? Att lämna in blir nog lite väl dyrt, då det är ganska många bilder.
Hittade den här vad tros? Blir kvaliteten tillräckligt bra för att kunna köra något bildspel på tv:n? Kanske göra någon utskrift att ha på väggen?
 
Men om tiden inte är ett problem,( visst är det kul om det blir klart fort men jag behöver ju inte ha bilderna klara om två veckor direkt...) är det då lönt att investera i en scanner?
Det är tänkt som en gå-i-pension present så tiden lär ju finnas...
 
Mer tid för pensionären att mata duvorna i parken om varje scanning går snabbare, och det är ju en uteaktivitet så god som någon!

Förstår vad du menar, men jag lovar att det är rätt mossigt att scanna en och en, om varje bild tar 2-3-4-5 minuter.
Säger inte att denna manick är dålig, men om du ska lägga en tusenlapp kan det ju vara läge att undersöka alternativen. Vad får man för en femhundring till, eller två? Om det börjar kännas dyrt, kan man dela scannern med någon fler som vill scanna?
Kanske finns någon som kan hjälpa dig att jämföra kvaliteten på din föreslagna scanner och andra alternativ, segt om resultaten blir sådär halvdassiga när det tar mycket tid. Kolla på t ex fotosidan.se?

Fast det finns verkligen mycket vunnet i att scanna gamla bilder, ett roligt återseende att kunna titta på gamla äventyr!
Kanske är återseendet viktigare än bildkvaliteten i sig.

Opps! Den du länkar till är ju vröl-snabb! 0,5 s / bild? Då snackar vi!
 
Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av detta? Att lämna in blir nog lite väl dyrt, då det är ganska många bilder.
Hittade den här vad tros? Blir kvaliteten tillräckligt bra för att kunna köra något bildspel på tv:n? Kanske göra någon utskrift att ha på väggen?

Jag tror inte den är något vidare faktiskt. Upplösningen (1800ppi) räcker till en utskrift på ungefär 21x14cm (300dpi), men den faktiska upplösningen beror ju även på objektivets kvalitet och jag misstänker att det inte är något vidare på den där.

Bättre att köpa en begagnad diaskanner. Minolta hade några modeller som brukar gå rätt billigt, här en dual scan respektive dual scan III.

http://www.blocket.se/vi/19138307.htm?ca=1_3_s&last=1
http://www.tradera.com/Minolta_DiMAGE_Scan_Dual_III_AF_2840_Film_DIA_scanner-auktion-78028203

Annars finns det många flatbäddsskannrar som klarar av att skanna småbild med rätt bra resultat i dag. Alla analoga bilder jag har upplagda här är t ex skannade med en Epson 4990 flatbäddsskanner som ger helt okej resultat.
 
Ska vi köpa grejjor ihop??

Hej på er.

Jag har en galen ide.

Jag är också på jakt efter diascanner. Vill gärna ha en bra dyr sak.
Men det känns galet att lägga ut pengar på något som är begränsat, När dia bilderna är skannade är man liksom klar, Har en digitalkamera och jag tror inte att jag kommer fota dia mer.

Här kommer frågan:

Ska vi (i stockholmstrakten) gå ihop och dela på en scanner....? eller är det svårt att få det att funka.
 
Jag har mycket på Dia, och söker en scanner som kan ta magasin, de finns, men vilka priser !

De flesta är glasade, Ge-Pe ramar tror jag det heter, funkar de i en flatbädds-scanner med diafunktion ?
Eller måste jag ta bort ramarna?

Får nog kolla efter en beg. maskin, eller köpa tjänsten.:)
 
Som vanligt, kolla ebay.de och ebay.co.uk där finns det mesta.
Själv hade jag tur o köpte ett demoex Minolta Dualscan IV för 1800:- i butik här i stan för drygt ett år sedan. Några tusen bilder senare önskar jag att jag hade köpt en Reflekta (tror jag det är) som har magasin.
Men bildkvaliteten från Minoltan och dess motsvarigheter, inte minst från Nikon är väldigt bra.

Tänk på att dammborttagningen inte funkar på svartvita neg och Kodachrome :-(

http://foto.shop.ebay.de/items/Diascanner__W0QQ_catrefZ1QQ_sacatZ28954
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Scanna diabilder? Fototeknik 21
Surjamten Scanna färgkopior Fototeknik 3
millimeter Få diabilder scannade? Fototeknik 3
Marcand Diabilder till digitalformat Fototeknik 14
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.