Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest?

Hej.
Har ett Exped liggunderlag som jag upplever är för kallt för att sova ute med även nu på sommaren. Ok i tält i låg terräng men för kallt till fjälls sommartid. Jag vet att R-talet på underlaget är låga 0.7 och nu undrar jag lite om någon kompletterat liknande varianter av Exped med tex ett Ridgerest liggunderlag?

Naturligtvis är den dyra lösningen att byta ut mot ett Exped i dun och kringå mitt problem men det kanske 'räcker' med ett Ridgerest?

Ett Ridgerest följer ju oftast med ändå som sittunderlag men sedan sover ju barnen på det så jag har aldrig lyckats prova min lösning.

Hur går era tankar?

Att komplettera med ett liggunderlag i cellplast är en bra idé, det gör jag själv under vintertid och använder även min halva cellplast(sittunderlag) under överkroppen när jag sover på sommaren.

Använder själv ett Exped Synmat lite ul 5 M (året om) som ger ett R-värde på 2,5 vilket ska motsvara ca -1 grad.

Ett ridgerest har ett R-värde på 2,6.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips