Everest tumhandskar – recension

Bilden visar ett par Everest tumhandskar som tills nyligen såg ut som nya, trots 3-4 års användning. Det här utseendet fick de på mycket kort tid och det fick mig att ändra mitt omdöme om dem helt. Handskarnas handflata och tummens greppyta är täckt med något som liknar gummi och ser ut som skinn, men är varken eller. På mindre än någon timme lossnade det och gav handskarna det här utseendet, när jag greppade handtagen på min elsparkcykel, som är tillverkade av liknande gummimaterial. Ifall Stadium/Everest hade valt äkta skinn och gett handskarna ett lite högre pris hade de inte sett ut såhär. Kanske inte heller ifall man använt gummi av hög kvalitet. Från och med nu kommer jag aldrig välja Everest-handskar och välja dyra handskar med äkta skinn på greppytorna.
everest_handskar.jpg
 
Jag har ett par tunna överdragshandskar i goretex av märket Extremities, de gjorde exakt samma sak häromåret. Det blev bara smulor kvar av greppytan, de är faktiskt inte så mycket använda utan mest vinterlagrade i källaren. De får ta tjänst enbart som överdragsvante vid promenad/löpning nu, bara som väderskydd, inget går ju att greppa längre.
Snopet. Och lite sur på mig själv när jag inte kommer ihåg var de är köpta så man kan reklamera.
 
Att ett par vantar / handskar börjar implodera efter 3-4 år är i min bok inget att hetsa upp sig över, särskilt inte om det rör sig om ett par low- eller mid-range.

Gå vidare i livet & köp nya.
Förslagsvis high-end om dessa skall förväntas vara i evigheter.

Peace out!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.