Frågår, påstående om Everest

Hej!
Har köpt en jacka från Everest (länk längst ner) och den funkar skitbra, vind och vattentät och massa annat. Har dock inte testat i ösregn än.

Har bara ett par frågor om märket Everest för jag har hittat en massa hemsidor som bl a säger att TCS Water 20000 är en kopia på Dermizax från japanska Toray. Undrar bara om detta är sant, var Everest plaggen produceras. Jag fattar inte vad "Advanced Technology" är på vissa Everest plagg. Vad menas med det? vad är det?

Jag har hört att Everest är Stadiums egna märke men på denna jacka står det "imported by Stadium AB" :S Problemet är egentligen att jag vet inte vad är sant.

Har googlat på allt detta men hittar inga vettiga svar. Så jag hittade detta forumet och tänkte "det är värt ett försök". Om någon vet något så kan ni gärna lämna en kommentar :D

peace

P.S!!

Inga kommentarer om att andra grejer är bättre än Everest, att Everest är ett budget märke osv. för det vet jag redan :)

http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/096505/everest-m-s-shell-jkt-ef09

( om detta är fel tråd, sorry, det var länge sen jag skrev foruminlägg :) )
 
Everest

Hej!

Jag jobbade på Stadium för ett tag sen och det är Stadiums eget märke, ingen annan säljer det. Vet inte riktigt varför det står "imported by Stadium AB" i den, men det kanske kan vara för att fabriken inte är deras egen eller nåt liknande.

De andra uppgifter har jag glömt bort, var som sagt ett tag sen...:) Dock tänker jag att de allra flesta tillverkarna som gör sport- och fritidskläder brukar ha egna motsvarigheter till Gore-Tex etc, t ex Hipe (Peak), exodus (McKinley), Hellytech (Helly Hansen) osv, så det förekommer nog en hel del kopieringar av material. TCS 20000 betyder ju att det plagget klarar 20000 i vattenpelare, kanske du visste redan, men iaf..:) SÅ det är ju bra motståndighet i det!

Nja, kanske inte var jättegivande mitt svar, men ett försök iaf! :)

Ett tips är att maila Stadium och fråga!

Ha det bra! / Kajsa
 
Har bara ett par frågor om märket Everest för jag har hittat en massa hemsidor som bl a säger att TCS Water 20000 är en kopia på Dermizax från japanska Toray.)

Inte "kopia av". Det är Dermizax, tillverkat av Toray (eller var, senast jag frågade). Men precis som en massa andra producenter sätter Stadium sitt eget namn på grejerna.
Problemet med det arbetssättet är såklart att Stadium när de vill kan sluta använda just Dermizax och använda nåt helt annat, eller till och med ha olika leverantörer av TCS 20000 för olika plagg.

Som exempel kan Stadiums TCS Wind betyda helt olika saker beroende på vilket plagg det handlar om. Ibland är det ett membran, ibland är det bara ett tätt tyg.

Det är det lömska med varumärken: de berättar egentligen ingenting, trots att de utger sig för att berätta allt. Och det är definitivt inte bara Stadium som jobbar på det sättet.

Men Torays material har Stadium använt i åtminstone tio år, problemet är som sagt att veta i vilka plagg.

"Imported by Stadium" tycker jag låter som ren ärlighet. För det är inte alls ovanligt att man helt enkelt låter fabriken designa produkten och sen sätter sina egna etiketter på det. Så gör även betydligt finare märken än Everest. Det är bara att kolla organisationen hos producenterna av friluftsprylar och jämför antalet "inköpare" med antalet "produktutvecklare".
 
Hej!

Jag jobbade på Stadium för ett tag sen och det är Stadiums eget märke, ingen annan säljer det. Vet inte riktigt varför det står "imported by Stadium AB" i den, men det kanske kan vara för att fabriken inte är deras egen eller nåt liknande.

De andra uppgifter har jag glömt bort, var som sagt ett tag sen...:) Dock tänker jag att de allra flesta tillverkarna som gör sport- och fritidskläder brukar ha egna motsvarigheter till Gore-Tex etc, t ex Hipe (Peak), exodus (McKinley), Hellytech (Helly Hansen) osv, så det förekommer nog en hel del kopieringar av material. TCS 20000 betyder ju att det plagget klarar 20000 i vattenpelare, kanske du visste redan, men iaf..:) SÅ det är ju bra motståndighet i det!

Nja, kanske inte var jättegivande mitt svar, men ett försök iaf! :)

Ett tips är att maila Stadium och fråga!

Ha det bra! / Kajsa

Tack för info. Har mailat stadium men dem är lite sega på att svara..
 
Inte "kopia av". Det är Dermizax, tillverkat av Toray (eller var, senast jag frågade). Men precis som en massa andra producenter sätter Stadium sitt eget namn på grejerna.
Problemet med det arbetssättet är såklart att Stadium när de vill kan sluta använda just Dermizax och använda nåt helt annat, eller till och med ha olika leverantörer av TCS 20000 för olika plagg.

Som exempel kan Stadiums TCS Wind betyda helt olika saker beroende på vilket plagg det handlar om. Ibland är det ett membran, ibland är det bara ett tätt tyg.

Det är det lömska med varumärken: de berättar egentligen ingenting, trots att de utger sig för att berätta allt. Och det är definitivt inte bara Stadium som jobbar på det sättet.

Men Torays material har Stadium använt i åtminstone tio år, problemet är som sagt att veta i vilka plagg.

"Imported by Stadium" tycker jag låter som ren ärlighet. För det är inte alls ovanligt att man helt enkelt låter fabriken designa produkten och sen sätter sina egna etiketter på det. Så gör även betydligt finare märken än Everest. Det är bara att kolla organisationen hos producenterna av friluftsprylar och jämför antalet "inköpare" med antalet "produktutvecklare".

Tack för svar. Men du råkar inte veta vad "Advanced Technology" är för något? Det står på vissa Everest plagg...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.