Everest base camp trekking

Det är så att jag kommer att hamna i indien och ska vika av till Nepal under 1 månad,
Tänkte spendera 21 dagar i everest regionen och resten i kathmandu.
Hinner jag då från Lukla till EBC fram och tillbaks på 21 dagar eller borde jag lägga till mer dagar?
Räcker det med att man hur en bärare eller måste man ha med sig en guide? hur mycket kan sådant kosta? Hur är det när man väl kommer fram till EBC, finns det logimöjligheter där eller får man fixa sånt själv? Uppskattar om någon skulle kunna länka till nån artikel om just den leden?

tack

Gregory

Tiden räcker

Hej. 21 dagar ska räcka. Räkna med att flyget ut från Lukla (även in) kan bli 2-3 dagar försenat pga dåligt väder. Du hinner lätt t&r EBC. Bör även hinna med Gokyo som är galet vackert. Köp en guidebok om leden. Lonely Planet eller Cicerone.
Om Du behöver bärare eller inte beror på Din fysik. Det är inte jobbigare än att vandra i svenska fjällen. Dock kan höjden spela en spratt så se till att Du läser på om hög höjd. Guide behövs inte heller om Du har en karta, som finns i guideböckerna. Behöver Du bärare så hittar de också så att använda både guide och bärare känns verkligen överkurs. Men det är en smaksak. Jag föredrar att gå själv. Du stöttar ekonomin genom att anlita lokala förmågor.
Du bor inte i base camp. Sista byn (ett par tehus) finns i Gorap Shep som ligger ca 3 timmar från base camp. Därifrån gör man en dagsutflykt. Jag bor hellre i Lobuche som ligger ytterligare 1-2 timmar från base camp. Det är lite lägre höjd att sova på, lite bättre logi och man slipper bära tunga ryggan genom moränen till Gorak Shep.
Base camp är speciellt i sig men toppen Kala Pattar som ligger bredvid är egentligen ledens höjdpunkt, både höjdmässigt och de vyer som bjuds. Missa inte det.
Priser för guide etc vet jag inte. Men räkna med 100-150 kr per dag för mat och logi om Du går själv.
/Magnus

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips