Eventuellt nytt område för kristi himmelsfärd sökes

Hejsan..

Har ledigt 28/5-1/6. Tänkte åka ut på en liten minitur. Egentligen siktar jag väl på antingen Fulufjället beroende på snömängd eller så drar jag till Tresticklan. Men, man kan ju också utforska nya områden. Så har ni några tips så vore det ju roligt att ha i bakhuvudet.

Sverige eller Norge gör ingenting.

Bor i Lidköping och bör således inte ta längre än en dag att komma från garaget till fin tältplats.
Har bil så inget tåg/busskrav finns..
Älskar skog och myrmark men har på sistone börjat gilla kala fjäll mer och mer.
Har inga turskidor men lite pulsande i snö kan man få ta. Det har jag gjort de två senaste vårarna :)
Van att gå utanför leder.

Har flera ställen jag vill utforska men då jag inte har så lång tid på mig plus att det är hyfsat tidigt på säsongen så frågar jag er.


Mvh / Johannes
 
Om du funderar på Fulufjället så kan kanske Drevfjällens naturreservat strax bredvid också hinnas med? Vet inte så mycket om det men var lite i kanten för snart två år sedan och det var fint (var dock där i jobbärende så jag hann inte utforska området närmare). Det verkar finnas lite av varje; skog, myrar och kalfjäll.

Möjliga startpunkter kan vara Flötningen, Drevdagen eller vägen till Gördalen. Fast den mest intressanta ingången som jag blev tipsad om av en som känner trakten är att ta en väg som går upp över kalfjället på norska sidan och som slutar några hundra meter från riksröse 136a. Tyvärr är nog risken stor att det fortfarande ligger snö kvar på vägen så tidigt. I min Norge-atlas är vägen markerad som "bomvei med avgift" så det är några frågetecken som först bör redas ut, bl.a. om det går att betala på plats eller hur det går till...

Det finns kanske någon annan här på Utsidan som kan fylla i något ang. Drevfjällens naturreservat...?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...