Ett par av årets sarekvandringar

Hej alla! Tänkte dela filmklipp från senaste Sarekvandringen då det är en rutt som varmt kan rekommenderas till många. Den gick på höjden ovan ruohtesvagge och pielaslätten. Det som kändes speciellt med rutten utöver de fina vyerna och miljön, är att det var en okomplicerad rutt som borde kunna passa ganska många lättviktspackare. Enkel terräng i förhållande till vyerna och antal toppar som besöktes. 11 min film, med karta över etapperna vi gick dag för dag.

Ett par veckor innan den vandringen fick jag gjort en sarektur jag drömt om i 12 år. Pårtetraversen - > Bårdetjåhkkå till Lullihatjåhkkå. Där är terrängen mer komplex och miljön är spektakulär minst sagt. Kanske den finaste bergsturen i svenska fjällen! Rekommenderar varmt till er som gillar sån terräng. Filmen är inte nåt proffsarbete direkt, men vyerna är fina, och jag har försökt få med en stor del av alla detaljer/beta på traversen. 28min.
 
Tittade på filmen från Pårtetraversen. Väldigt roligt att få se den! Vad har du för skor och stegjärn/spikes? Var du nöjd med dem för den turen?

Det såg ut som att ni hade med betydligt mer klätterutrustning än vad ni fick användning för. Korrekt intryck?
 
Hej! Tack för kommentaren, och kul att du uppskattade filmen!

Skorna är ett par la sportiva helios III. Har varit nöjd med dem. De ger bra grepp på klippa, har låg vikt och låg våtvikt och känns pålitliga i bergsterräng samt även bekväma att vandra och springa i. De har nu i sommar gått cirka 30 mil på fjället och mönstret under sulan är typ blankt på framfot. Så livslängden är väl nackdelen. Meshen förstärkte jag med rubberfix på slitställen när de var nya, och den har inga skador.

Broddarna är ett par snowline spikes chainsen light. De har varit med på cirka 5 turer genom sarek, och håller fortsatt ihop även om de såklart är slöa nu. Dem använder jag på blöt klippa, svåra vad och snö/is. Det var en gamechanger för mig när jag började använda microspikes. Hala stenar är inte hala längre. På pårtetraversen låg det ett tunnt islager nästan överallt där det va skugga, hade inte känns ok att gå utan dem på nordryggarna.

Och det är korrekt uppfattat att vi hade betydligt mer klätterutrustning än vi använde. Delvis för att det typ inte gick att hitta nån info om de tekniska delarna efter palkatjåhkkå - vilket beror på att jag inte har kunnat hitta nån info om någon som gjort turen på sommaren.

Sen vad som egentligen behövs eller inte är väl individuellt. Vi kände att vi hade god marginal för att gå det mesta orepat. Men är ju ändå mentalt skönt att veta att en har prylar om behov skulle uppstå. Ändå rätt comittande tur.

Och dessutom känns det rätt tveksamt om säkringar eller firningar ökar säkerheten. Det fanns inga firningspunkter som jag tyckte såg ok ut på palkatjåhkkå nordkam, möjligen om en letat och offrat massa grejer. Dock sitter gamla slingor runt stenar på ett par ställen av folk som gjort annan bedömning än jag. Kanske är jag som är överdrivet rädd för att lägga livet i händerna på lösa block :)

Och det fanns heller inte så självklara säkringplaceringar på turens kruxsektioner (palkats nordkam och tvillingryggen 1851). Känslan var att säkringar hade varit farligt pga risken att dra lös stora block. Men det borde va möjligt att säkra kruxsektionerna - men skulle tro att det skulle ta timmar i anspråk, och ökad tidsåtgång är ju också en riskparameter. Skönare att slippa hålla på med det, klättersektionerna är ju korta och enkla
 
Enda gången vi använde klätterprylar va repet (60m tvillingrep) för en firning ner i vykortshaket, och då även en lila kam som passiv backup för förstaman. Sen gjorde vi 2 30m pitcher upp på tvillingryggen 1851, utan mellansäkringar. Men en lila kam på en stand. Egentligen hade vi kunna göra samma sak med ett 30m radline och några slingor, utan att ha med skrot, eller ev en lila kam då.
 
Tack för väldigt utförligt svar! Jag har varit sugen på att lägga till lite alpinklättring på nästa vandring i Sarek, men inte riktigt känt mig nöjd med valet av skor. När jag vandrar använder jag alltid lågskor av meshtyp, men på de alpina turer jag gjort har jag använt storskor och stegjärn. Att gå många mil med dessa, vare sig på fötterna eller på ryggsäcken, känns inte så lockande. Så något liknande din lösning låter perfekt! Har du testat broddarna på barsmält glaciär med modest lutning också?
 
Inga problem med broddarna på is som inte är brant. Men om det är brant is eller frusen snö är det stor skillnad mot riktiga stegjärn. I början av juli gick jag en ränna på bierikbakte västvägg, där det var hård frusen snö. Tror rännan är 30-35 grader eller nåt sånt enligt lutningskartan. Då gled jag lite med fötterna ibland och fick mer lita på yxan. Har också använt dem på varm sommarsnö i liknande lutning, och det går bättre. Sammanfattningsvis är de bra, men de presterar inte som riktiga grejer i alla lägen :)

Men på klippa skulle jag säga att både skor och broddar kan va bättre än storskor och stegjärn. Men det beror förstås på klippans karaktär.

Hade tidigare i somras ett par dynafit feline SL. Och innan dess VJ maxx. De är också väldigt bra skor för bergen, men tyvärr fick jag skav av dem. Mina nästa skor blir troligen la sportiva kaptiva då jag vill ha bredare tåbox än helios :)
 
Senast ändrad:
Hej!

Tack för två fina filmer! Särskilt den med traversen över Palkattjåkka fick mitt fjällvandrarhjärta att slå fortare. Några frågor: är det möjligt/rimligt att göra turen helt utan klätterutrustning? Och är det bäst att som ni gå från söder mot norr eller tvärtom? Det ser ut som att man kan ”hoppa över” Luottotjåkka och gå direkt ner till Luottolahku efter att man passerat Tvillingryggen, stämmer det?

mvh Filip
 
Hur upplever du att det är att klättra blöt klippa med spikes? Sitter de fast tillräckligt bra och inte glider runt på skon? Har själv velat över att ta dubbade skor men är en stor nackdel om klippan är torr.
 
Hej!

Tack för två fina filmer! Särskilt den med traversen över Palkattjåkka fick mitt fjällvandrarhjärta att slå fortare. Några frågor: är det möjligt/rimligt att göra turen helt utan klätterutrustning? Och är det bäst att som ni gå från söder mot norr eller tvärtom? Det ser ut som att man kan ”hoppa över” Luottotjåkka och gå direkt ner till Luottolahku efter att man passerat Tvillingryggen, stämmer det?

mvh Filip
Tjena! Kul att du uppskatta filmen!

Det går att skippa Lullihatjåhkkå. Då Enkel Blockterräng från passet mellan tvillingryggen och Lullihatjåhkkå ner på luohttolahkto från passet. Men samtidigt är det väldigt mycket fin terräng på Lullihatjåhkkå, så det är synd att missa den.

Med rep skulle jag tro att det är enklast från norr eftersom det då blir firning nerför klättringen på tvillingryggen 60m som troligen kan delas upp på 2x30m, och sen får man resten av kruxsekvenserna uppför istället för nedför som vi fick.

Gå hela turen orepat så skulle jag föredra att gå från söder då jag aldrig skulle vilja nedklättra tvillingryggen orepat. Om det är rimligt att gå hela turen är nog väldigt individuellt vad en är bekväm med förstås. Men de faktorer som påverkar det valet antar jag är routefinding, grad och klippkvaliten. Routefinding är ju rätt uppenbar till största del. Klätterpartierna tror jag är grad 3. Men för att inte sandbagga så skulle det kunna va upp till fransk 4b på både på palkas nordrygg och tvillingryggen. Jag har svårt att bedöma det säkert och vi var oeniga i teamet, men svårare än så är det iaf inte där vi gick. Och det är rätt löst på sina ställen
 
Hur upplever du att det är att klättra blöt klippa med spikes? Sitter de fast tillräckligt bra och inte glider runt på skon? Har själv velat över att ta dubbade skor men är en stor nackdel om klippan är torr.
Tycker spikes är grymt, bättre än ståldubbade skor på blöt klippa, även om ståldubbade skor såklart också är ok. Tycker inte de glider runt. Kanske får rätta till dem nån enstaka gång på en dag
 
Hej!

Tack för två fina filmer! Särskilt den med traversen över Palkattjåkka fick mitt fjällvandrarhjärta att slå fortare. Några frågor: är det möjligt/rimligt att göra turen helt utan klätterutrustning? Och är det bäst att som ni gå från söder mot norr eller tvärtom? Det ser ut som att man kan ”hoppa över” Luottotjåkka och gå direkt ner till Luottolahku efter att man passerat Tvillingryggen, stämmer det?

mvh Filip
Det är säkert många som kan gå hela turen utan klättergrejer i båda riktningar utan problem. Skulle jag göra den igen så skulle jag vilja ha med nåt iallafall. Ändå en viss skillnad på att ha med grejer oavsett om de används eller inte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
Maua Ungt par saknas i fjällen. Fjällvandring 72
Vonsan Årets vandring Fjällvandring 12
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Charlotte_LL Årets tur i Sarek: Inspiration + tack! Fjällvandring 9
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Vonsan Årets vandring. Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.