Ett gott råd!

Hej!

I måndags åkte jag Öppet spår för första gången i mitt liv. Det var på både gott och ont. För det första var det ett livs upplevelse! Men det kunde ha varit bättre..

Jag skriver detta inlägg för att informera
andra som heller aldrig har åkt ett Vasalopp: Ät mat och drick blåbärssoppa!!
På morgonen fick jag i mig en halv tallrik gröt och en halv banan. Sedan under själva loppet drack jag bara vatten och fick i mig ungefär 6 bullar. E¨n gång drack jag blåbärssoppa. Varför blev det såhär?
Antagligen för att jag redan var vrålhungrig vid starten. Magen gick i uppror redan efter 1 mil vilket resulterade i att jag inte kunde äta något, bara dricka...

så, ett gott råd! Ät och drick så mycket du kan! :)

OBS! Jag tog mig genom loppet iaf. 8.14 tim.

MvH Roffis Unk

Jo man brukar ju inte ha någonstörre aptit vid kraftig fysisk ansträngning, därför bör man ju äta innan. Men samma problem som du hade att få i dig tillräckligt till frukost är det många som har varje dag. Det underlättar att vara uppe minst 1 h före frukost! Då brukar det inte vara något problem att få ned både gröt och pasta, om det så behövs.

Fler goda råd...

Hej

Att ladda upp med kolhydrater och vätska före en längre ansträngning, typ Vasaloppet, är ju helt rätt. Se bara till så att det inte blir för mycket ätande timmarna före. Det är inte kul att starta med magen full och bli illamående vid ansträngning.

Mängden kolhydrater som man kan lagra i kroppen (i muskler, blodet och i magen) är ju begränsat. Vi längre ansträngning > 2 timmar MÅSTE man komplettera med vätska, kolhydrater och salter. För din del alltså för de återstående 6 timmarna. Då hjälper det inte hur mycket du än driuckit och ätit innan.

Ett gott råd under loppet är:
Drick INNAN du blir törstig.
Ät INNAN du blir hungrig.

Vad man sedan dricker och äter är individuellt. Sportdryck är ju bra näringsmässigt men de till så att du tål denna dryck. Jag själv mår tex. dåligt av Vitargo men funkar bra på Maxim. Testa detta INNAN loppet så att du inte börjar må illa under tiden. Samma sak gäller med olika energikakor. Jag själv föredrar vanlga hederliga BANANER. Naturens egen energikaka i miljövänlig förpackning.

Min egen uppladdning såg ut så här:
- Mycket vätska med kolhydrater de sisat två dagarna före loppet. Sportdryck.
- Ät det som du tycker om, gärna pasta men överdriv inte. Själv åt jag en pizza kvällen före Vasaloppet...
- På morgonen kl 5 åt jag frukost, 1 tallrik fil och flingor och en macka. Det var det enda jag kunde få i mig. Jag drack däremot ganska mycket ca 1/2 liter.
- 1/2 liter sportdryck i bussen före start.

Under loppet stannade jag för att dricka ungefär varje halvtimme. Vid varje kontroll och en gång mellan varje kontroll. Sportdryck, blåbärssoppa, vatten. Dessutom ett par bullar, en banan, en energikaka, två gel. Kaffe med sockerbitar i vid Eldris kändes helt rätt och gav mig en extra kick på sista sträckan.

Sammanfattningsvis:
Ät och drick det som brukar fungera för din egen del. Vasaloppet är inget bra tillfälle att exprimentera på.

Mvh
Jan-Eric
Öppet spår på 7:45 (första gången för mig i år)

Re: Re: Fler goda råd...

Håkan K; sa:
JET; sa:
Jan-Eric
Öppet spår på 7:45 (första gången för mig i år)

I år? Jag har nåt svagt minne av att du tränade inför ÖS förra året, har jag fel?

/Håkan

Jo, det stämmer. Men jag fick ändra mina planer i sista stund. Tre veckor före så skadade jag knät på innebandyn. Jag gick på kryckor i en vecka och fick ge upp planerna på ÖS. Men några dagar senare så kände jag mig såpass bra att jag istället åkte halvvasan. Det gick ganska bra, 3:45 på 4,5 mil. Nästa år blir det nog stora Vasaloppet.

Åkte du själv i år, eller skall du åka på Söndag?

/J-E

Re: Re: Re: Fler goda råd...

JET; sa:
Åkte du själv i år, eller skall du åka på Söndag?

/J-E
Näe, jag har tagit ett definitivt beslut för att aldrig åka Vasaloppet mer, så länge jag inte bor där det finns tillräckligt med snö och vettiga träningsförutsättningar. Skåne räknas inte dit, trots kylan som varit i år. (Sen kan iofs det definitiva beslutet ändras, just nu så känner jag ett rejält sug. Det skulle varit kul att köra VL på söndag... Men som sagt, träningsmilen på rullskidor: USCH!!!)

/Håkan

Blåbärssoppa

Jag drack i år två muggar blåbärssoppa och en mugg vatten vid varje station från Mångsbodarna till Hökberg. I Smågan drack jag två muggar vatten och i Eldris en mugg vatten en mugg kaffe. Försökte också att äta en bullbit vid varje station. I Evertsberg åt jag lite choklad som jag hade i min midjeväska.

Sportdrycken undvek jag helt eftersom jag inte förrän under förra vecka fick veta att Pripps Energy var ersatt med Powerbar. Vill inte riskera problem med magen i onödan. Blåbärssoppa är ju dessutom mycket godare!

Torsdag-lördag åt jag lite extra ris, pasta och bröd och drack mer vatten än vad jag brukar. Tränade heller inte under dessa dagar. På morgonen före loppet klarade jag av att pressa ner tre "Polarbröd Rågkraft", en banan, ett glas juice och en liter vatten.

/Klas

Sportdryck

Ang. sportdryck.

Vid tävlingar som tex. Vasaloppet och långlopp på cykel (MTB Vättern & FMT) som jag åkt serveras sportdryck av något märke som bestämt sig för att sponsra denna tävling. Man vet inte alltid i förväg vilket märke det är.

Jag brukar alltid ha med egen sportdryck i pulverform. Jag gör iordning små påsar med pulver, lagom att blanda med vatten i en cykelflaska eller drickabälte. Jag blandar alltid svagare än vad som rekommederas på paketet. 2 mått Maxim till 1 flaska, 0,7 liter.

mvh
J-E

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ett kök du aldrig sett förut och en extrem storm. Turskidåkning 18
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Fraktal Ett vettigt alternativ till dyra pulkor? Turskidåkning 14
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
strv121 Ett längdåkningsparadis...... Turskidåkning 12
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Brannigan Långa,välpreppade spår inom ett par timmar från Sthlm? Turskidåkning 5
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Moh Ramundberget - Vålådalen råd önskas. Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
gaedda Råd för vinterturer Turskidåkning 2
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg