Ett vettigt alternativ till dyra pulkor?

En helt ny modell från Norska Fjellpulken! "Transporter" verkar vara en bra pulka, gjord för att dras av människa( eller hund)? När jag kollat in bilderna verkar det som att man säkert modifiera pulkan så den passar ens behov? D.v.s om man inte har tummen mitt i handen!
Pulkan är gjord i polyetylen, förberedd för skakel, lätt och förhoppningsvis oöm. Packvolym på 300 liter. Måtten är B50*L150*H40 cm. Priset verkar bli ca 1200-1300 kr. En klar konkurrent till Paris pulkorna?

http://fjellpulken.no/index.php?pag..._id=7&option=com_virtuemart&Itemid=75&lang=en
 

Bilagor

  • Art_650_Transpor_4cd947347c0e8.jpg
    Art_650_Transpor_4cd947347c0e8.jpg
    24.8 KB · Visningar: 8,361
helt klart intressant!
synd bara att deras pulkadrag kostar mer än pulkan... börjar man närma sig 3000 med drag känns det nästan som man lika gärna kan slänga på nån tusenlapp till för deras vanliga pulkor...

Varför ska det vara så svårt att göra en plastpulka med drag och kapell för 2000?
eller åtminstone med drag...
 
Om själva plastpulkan utan drag kostar över 1000kr förstår jag inte poängen överhuvudtaget. Man kan ju lätt bygga på drag på en pariserpulka.
Eller vara så lat som jag är och bara köra med rep. Funkar faktiskt helt ok, lite trixigt i nerförsbackar. Men ibland är det ju också praktiskt att kunna "dra till sig" pulkan utan att behöva ta lös sig från draganordningen....
 
En

Begagnad pulka är ett bra alternativ.

Rottingskaklar kan hålla många decennier det som behöver bytas oftast är kapellet och för Segebadens trä och glasfibermodeller finns prisvärda nya kapellsatser.

Thure
 
Ursäkta om jag bryter in i tråden men hade tänkt att ge mig ut på en helgtur på turskidor men det känns lite hårt att lägga flera tusen på en pulka om jag inte kommer använda den igen. Finns det någon smart hemmalösning man kan använda provisoriskt för att testa på (vanlig plastpulka med egen dragfunktion t.ex.).
 
Jag har också budgetvarianten (barnpulka med snöre) som jag har använt när jag pimpelfiskar och det har funkat skapligt, framför allt är det mycket lättdraget men pulkan lever sitt eget liv i snöret och i nerförsbackarna är det spännande att se när pulkan kommer upp bredvid dig för att inte säga när man kör omkull och pulkan kör på dig.
Har funderat på att göra min egen fjällpulka och har läst en del tips om att göra sin egen fjällpulka här på utsidan.
Eftersom det är svårt att få tag i pulkor som är rymliga och inte har sits gjutet i pulkan så såg jag bara parispulkan som enda alternativet,(Oerthex-pulkan gick inte att få tag på). Skaklarna tänkte jag göra av VP-rör(elrör) med snöre igenom rören.
Projektet kom till planeringstadiet när jag hade turen att se en annons på beg fjellpulken komplett med sele och skaklar och dessutom i Uppsala så det var bara att slå till och det blev bara lite dyrare än om jag hade köpt en parispulka, matrial till skaklarna och en "sele".
Återstår att se hur det kommer att fungera i vinter och om det är stor skillnad mot min budgetvarianten.

Tomas
 
Begagnad pulka är ett bra alternativ.

Rottingskaklar kan hålla många decennier det som behöver bytas oftast är kapellet och för Segebadens trä och glasfibermodeller finns prisvärda nya kapellsatser.

Thure

Har du pris och kontaktuppgifter till någon som gör sådana?

Gjorde i ordning en barnpulka med blårep och karbinhakar som sele åt tjejens hund. Ok till pimpelturen men skulle aldrig dra till fjälls med sådan lösning..
 
konstigt att inte jula och biltema sugit tag i det här också. dom har ju en del produkter som volymmässigt ligger på samma nivå och här finns det ju några 1000 procent i marginal att hämta hem. biltema är ju inte främade för nya områden, nu senast en hel del jaktprylar. fortsätter det så här är det ju inga problem att sälja "no-name" valla väck, trugor till stavar, skidpulkor, kontrollremmar etc etc och varför inte 299-kronors-kompletta barn-skid-paket. kanske läge att peta iväg ett mail och uppmärksamma dom på att det finns ett stort tomrum att fylla med ytterligare berg av kinesiskt skräp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.