Ramundberget - Vålådalen råd önskas.

Hej

Jag sitter och planerar en tur med början i ramundberget och avslut i vålådalen alternativt bydalen i mars. Har inte skidat i området sen jag var barn och skulle behöva lite råd från de med erfarenhet av området.

Hur brukar underlaget se ut? Ska köpa nya skidor och väljer mellan en smalare skida med stålkant alternativt Åsnes nansen som är lite bredare. Eftersom området är ganska populärt antar jag att det mesta är spårat. Riskerar man att nansenskidan är för bred för spåren eller kommer den funka överallt?

Hur långt är det rimligt att räkna på att man skidar per dag? Mellan två stugor/stationer? Tre?

Stighudar, är det att föredra?
 
Beror ju på ....

Hej

Jag sitter och planerar en tur med början i ramundberget och avslut i vålådalen alternativt bydalen i mars. Har inte skidat i området sen jag var barn och skulle behöva lite råd från de med erfarenhet av området.

Hur brukar underlaget se ut? Ska köpa nya skidor och väljer mellan en smalare skida med stålkant alternativt Åsnes nansen som är lite bredare. Eftersom området är ganska populärt antar jag att det mesta är spårat. Riskerar man att nansenskidan är för bred för spåren eller kommer den funka överallt?

Hur långt är det rimligt att räkna på att man skidar per dag? Mellan två stugor/stationer? Tre?

Stighudar, är det att föredra?

Hejsan,

Så länge som du följer led kan du i normalfallet räkna med att det kommer finnas skid och/eller skoterspår hela vägen. Så det går hur bra som helst med en smalare skida. Skidspår är dock inte maskindragna, så du behöver av det skälet inte vara rädd för att Nansen ska vara för bred.

Sen är det klart att det kan ju tokdumpa 50 cm nysnö under turen och då kommer du givetvis sakna en bredare skida, men sannolikt är det inte :)

Hur långt man åker per dag är i princip omöjligt för någon annan än dig att bedöma. De flesta nöjer sig med att åka en stuga per dag (ofta runt 15-20 km) och tycker att det är lagom. Men har man lätt packning, bra förhållanden och är skidvan är det definitivt möjligt att skida 2 stugor på en dag. 3 stugor känns dock lite i överkant, blir ju trots allt över 5 mil på en dag med turutrustning.

Vad det gäller stighudar är min personliga åsikt att de endast behövs då man går på topptur och/eller drar pulka. Går du med en förhoppningsvis ganska lätt ryggsäck längs led kan du lämna de hemma.

/ Stefan
 
Intressant. Jag kunde inte läsa allt av färdrapporten men som jag förstod det så skidade thureb från grövelsjön till storulvån på fem dagar? Jag kanske måste förlänga min tur...

Mycket bra information med skidorna. Tror jag satsar på ett par smalare vallningsbara utan hudar även om nansen väcker ett visst habegär :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Fjällstuga/boende i Ramundberget under vintern? Turskidåkning 2
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
gusbo Vålådalen/ nulltjärnarns - Kyrkstenen Turskidåkning 1
LNord Lavinrisk - Storulvån-Sylarna-Gåsen-Stendalsstugan-Vålådalen Turskidåkning 2
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
KimE Vålådalen Turskidåkning 4
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
camlun Vålådalen slutet av december Turskidåkning 8
helmutlotti Snöläge vålådalen/lunndörrstugan/vålåstugan Turskidåkning 4
Pollan Storlien - Vålådalen Turskidåkning 2
hassebula Vallbo/Vålådalen Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
Roffis Ett gott råd! Turskidåkning 7
gaedda Råd för vinterturer Turskidåkning 2
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.