I helgen använde jag min Garmin ETrex som navigeringshjälp när jag skidade i Norbergs skogar. Dock drabbades etrexen av flera "blackouts", där den, trots fri sikt mot en klar himmel, inte visade någon signalstyrka på någon kanal. Helt tomt alltså. Tänkte då att det var nåt strul med mjukvaran och startade om den, men icke...Efter en stund började den dock fungera "som vanligt" igen. Trots att jag använt den regelbundet i 3 år har jag aldrig varit med om detta tidigare. Kan det ha varit extra kraftig solaktivitet i helgen, månntro? Eller kan en extremt dålig satellit-gemotri (GDOP) orsaka sån här "utsläckning"?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ETrex-problem?
- Trådstartare Haddock
- Start datum
Ej uppdaterad position?
Var hade du din Etrex igång senast? Kanske skulle du låtit GPSen ligga still ute på ettt fält i 10-15 min om det var långt bort du hade den igång senast.
Var batterierna OK? Var det kallt?
Kanske var du nere bland träden så att det inte fanns 3 satelliter på den del av himlavalvet du hade fri sikt mot?
Thure
Var hade du din Etrex igång senast? Kanske skulle du låtit GPSen ligga still ute på ettt fält i 10-15 min om det var långt bort du hade den igång senast.
Var batterierna OK? Var det kallt?
Kanske var du nere bland träden så att det inte fanns 3 satelliter på den del av himlavalvet du hade fri sikt mot?
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Även om träden skymmer så att man inte kan räkna ut positionen, ska man normalt sett ha signal på någon satellit ändå. Under förutsättning att det finns någon tillräckligt högt upp, förstås.
Det jag försöker säga är att det är fullt normalt att under svåra förhållanden ha exempelvis två signalstaplar, men då naturligtvis aldrig få fram positionen.
Anders
Det jag försöker säga är att det är fullt normalt att under svåra förhållanden ha exempelvis två signalstaplar, men då naturligtvis aldrig få fram positionen.
Anders
Etrex
Jag hade kallstartat gps:en på morgonen, innan jag gick ut och sen förvarat den innanför jackan (varmt o gott). Det konstiga var att jag till och från under dagen inte fick någon signal alls (helt fri sikt). Även om träd skymmer / reflekterande husväggar så brukar jag få en svag / delvis störd signal. Men nu var den som sagt helt "blank", för att en stund (några minuter) senare åter vakna till liv och visa staplar. Inget allvarligt alltså, bara lite irriterande
Jag hade kallstartat gps:en på morgonen, innan jag gick ut och sen förvarat den innanför jackan (varmt o gott). Det konstiga var att jag till och från under dagen inte fick någon signal alls (helt fri sikt). Även om träd skymmer / reflekterande husväggar så brukar jag få en svag / delvis störd signal. Men nu var den som sagt helt "blank", för att en stund (några minuter) senare åter vakna till liv och visa staplar. Inget allvarligt alltså, bara lite irriterande
Modell?
Vilken eTrex har du? Vilken programversion kör du? Jag har sett något liknande på min Vista någon gång, efter en programuppdatering, men det försvann igen efter nästa, eller kanske näst-nästa, uppgradering.
Anders
Vilken eTrex har du? Vilken programversion kör du? Jag har sett något liknande på min Vista någon gång, efter en programuppdatering, men det försvann igen efter nästa, eller kanske näst-nästa, uppgradering.
Anders
Re: Modell?
Hmmm...Minns inte riktigt (har inte mottagaren med mig just nu), men det är den senaste. Ja, som programmerare, är jag beredd att hålla med om att det är mjukvaran som spårar ur vid något visst läge (som tydligen uppstod ofta igår, men aldrig annars)...Vilken programversion kör du?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg