eTrex - bar val?

Inköpsställen i GBG

Hej!

Jag köpte precis en eTrex Venture i affären Sjösport, vid Järntorget, i Göteborg.
De har även de andra modellerna inom eTrex-serien, så du kan kolla på dem, och knappa lite om du vill.

Jag betalade 2400:-, med nån rabatt (Entertainmenthäftet), men de ligger väldigt bra i pris också utan rabatt.

Ska du ha kablage för dataöverföring och/eller cig.kabel, föreslår jag att du köper det via postorder från följande (som dock inte har kablage till just eTrex förrän senare under hösten): http://www.clover.se/clover/clover2000/frame.html

Lycka till!!
Det är skitkul att ha en GPS!!
Ja, just det, ja, den är ju nyttig och användbar också... :eek:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Etrex Venture

Väljer du Venturen och vill ha svensk text så kan du gå in på Garmins hemsida och ladda ner uppdatering med bl. a. Svensk text.
Lars

Finns med som standard

Den eTrex Venture jag köpte nu i augusti hade svenska texter medlevererade som standard.

Man behöver inte ladda ner något.

USA

Jag köpte min Vista från USA och trots att jag fick betala moms var det en bra affär. Det tog rätt lång tid i tullen, men annars funkade allt bra.

MVH/Jan

Etrex Vista trasig

FYI så lyckades jag knäcka min styr spak på Vistan....

Jag har använt den till paddling, cykling och då jag var över till Chicago....

Har även problem med att kontakterna ärgar så att överföring av tracks och kartor fungerar dåligt...

Ce la vie

Garmin 12 bättre?

Friluftsfrämjandets tidining I alla väder har i senaste numret en test av GPS-er för friluftsbruk skriven av Eva Sahlström som också brukar skriva inlägg här på Utsidan.
Högsta betyget fick den äldre modellen Garmin 12 framför Etrex och två av Magellans modeller.

Läs testen innan du slår till.

Intressant är också att apparaterna inte är 100% vattentäta.
Använd en vattentät ytterförpackning t ex kartfodral från Ortleib.

Thure

GPS 12 vs. Etrex Vista

Det enda som talar för 12:an är priset. Köper man dock GPS via WEB från UK kan man få ned priset till ca. 3 kkr

If yiu once start to use a GPS with map you never come back....
/Magnus@ids.se

I Alla Väder

Ögnade igen I Alla Väder och jag förstod inte varför dom föredrog 12:an före eTrex. Men som jag skrivit några gånger tidigare så skulle jag satsa på en eTrex Venture eller häftigare modell, om jag skulle köpa en GPS idag.

Beträffande vattentät förvaring av GPS så tycker jag Aquapac är bättre än Ortlieb. Aquapac finns i flera storlekar för olika GPSer (och mobiltelefoner) och plasten gulnar inte med tiden som på Ortlieb.

I Alla Väder har i likhat med dom flesta ”GPS tester” i Sverige inte bemödat att kolla strömförbrukningen (batterilivslängden). Att göra en sådan test är rätt enkelt, man sätter en Ampremeter i serie med strömkällan. Har man tillgång till lite finare grejer (som på jobbet) kan man göra en programsnutt som läser ström och spänning, och spara data få fil så slipper man sitta och vakta.

Inför den kommande skridskosäsongen tänk på bilnycklar med elektronik (fjärrkontroll, och elektroniskt startspärr i synnerhet) blir obrukbara av vatten (plurrning).

Per Brune /Garmin 12CX ägare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips