Erfarenhet av E-werk

Hej!
Inom kort skall vi ut på en flerveckors cykelresa i obanad terräng där det är långt mellan ställen där det finns elektricitet. Självklart vill jag ha med mig min strömslukande kamera på denna tur och har nu börjat titta på olika möjligheter att ladda batteriet "on the go".

För en tid sedan drog Hannulan igång en diskussion om SON-navet.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66570
Diskussionen blev snabbt väldigt teknisk och jag som inte är helt hemma i den elektriska världen tappade snart bort mig så mitt problem kvarstår.

Jag har ett framhjul med SON-navdynamo. Min kamera (Sony nex-5) har ett batteri som det står 7,2 V, 1020 mAh och 7,3 Wh på. På själva batteriladdaren står det att den har en output på 8,4 V och 0,28 A.

Jag är inte ute efter att bygga något eget utan är villig att betala mig ur situationen. Jag har därför börjat snegla på laddaren E-werk från Bush & Müller som enligt uppgift kan ge upp till 13,3 V och 1,5 A.

Min fråga är nu om det finns någon som har erfarenhet av e-werk och kan berätta om det fungerar i verkligheten och inte bara i teorin. B&M säger att e-werk redan vid 15 km/h presterar fullt. Vad händer om man inte cyklar så fort?

Söker som sagt lite erfarenhet innan jag bestämmer mig för om jag ska skaffa e-werk eller köpa extra batterier för pengarna.
 
Hej

Kan inte säga jättemycket om just e-werk men själv har jag en Reecharge från Biologic. Har använt den i 300 mil nu och laddat GPS och mobil och den har funkat bra för det mesta. Jag har haft lite glapp i strömkontakten i till batteriet men förutom det har det funkat väldigt bra att ladda. Batteriet laddas även i väldigt låga hastigheter (runt 5 km/h börjar lampan som indikterar laddning lysa om dock lite svagt) och jag har sågott som alltid både fulladdat batteri och fullladdad GPS när jag avslutat cyklingen för dagen såvida det inte varit väldigt mycket uppför under en hel dag. I bruksanvisingen jag fick stod det dock att max hastighet endast får va 25(!) km/h om man inte har batteriet på laddning (dock är jag ganska säker på att jag kört betydligt fortare än så). Med batteriet på laddning vet jag inte vad max hastigheten är men jag har varit uppe i ca 65 km/h i Pyreneerna och det gick fint.

Jag har även mailat B&M och de sa att E-Werk ska funka med över 90 km/h som max hastighet. E-werk är den bästa och mest effektiva laddare som jag känner till men den är väldigt dyr och det blir lätt lite klumpigt om man dessutom ska ha ett extra bufferbatteri för USB.

/Johan
 
Jag har därför börjat snegla på laddaren E-werk från Bush & Müller som enligt uppgift kan ge upp till 13,3 V och 1,5 A.

E-Werk är väl ingen laddare, den lämnar väl en utspänning som en annan laddare kan använda sig av? Tyvärr brukar kameraladdare vara för 110-240 V. Men finns det en passande "billaddare" skulle det funka (med inställningen 13,3V).

Själv ser jag fram emot USB-laddning till kameror med 3,7 V lithiumbatterier.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.