Erfarenhet av barfotaliknande hiking?

Magnus: vilken skomodell har du tänkt vandra i?

Återkom gärna med åsikter rörande seal skins. Har funderat på dom men ser inte riktigt de stora fördelarna mot de tunna ullstrumpor jag går med i skorna idag. Jag har liksom räknat med att bli blött och det har ännu fungerat bra i alla årstider jag har gått med skorna. Ev att seal skins skulle ge lite lindring om man tycker att den direkta kontakten med vattnet är outhärdlig vid ex vad eller blötmark.

Jag kör med Merell Waterpro, med en massa mesh och väldigt mjuk sula. Tips: har alltid funnits på rea på Intersport A6 de senaste somrarna. Sulan är lite väl mjuk så jag funderar på att testa ett par andra skor, tex Haglövs lågskor men tänkte göra dräneringshål för de är så slitna ändå, bestämmer mig dan innan fjället tror jag.
Kör med tunna ullstrumpor inuti sealskins, blir lite varmt men ull är ändå skönt och fick inga skoskav förra året, 3 dar med goretex strumpor i Merellskorna.
Rapport kommer i Augusti :)
 
Använder samma skor men kommer inför sommarens vandringar att investera i Salomons senaste techamphipian modell. Gick med dessa tidigare och ett antal förbättringar gör nog att dom blir valet igen. Waterpro är lite för känslig på vissa punkter. Hälremmen har gått av på båda skorna och snöret skär sig sakta men säkert igenom den mjuka skon för att snart förvandla hål till reva. Sulan är tunn som du säger men jag har då kört med en aningen tjockare innersula från footlab.

Salomons modell är klart stryktåligare men inte riktigt lika urbekväm som Merells modell. Går med enkel tunn ullsocka och har aldrig haft några bekymmer med skav eller liknande.

Jag kör med Merell Waterpro, med en massa mesh och väldigt mjuk sula. Tips: har alltid funnits på rea på Intersport A6 de senaste somrarna. Sulan är lite väl mjuk så jag funderar på att testa ett par andra skor, tex Haglövs lågskor men tänkte göra dräneringshål för de är så slitna ändå, bestämmer mig dan innan fjället tror jag.
Kör med tunna ullstrumpor inuti sealskins, blir lite varmt men ull är ändå skönt och fick inga skoskav förra året, 3 dar med goretex strumpor i Merellskorna.
Rapport kommer i Augusti :)
 
Jag kom hem nyss efter 10 dagar i Sarek.
Meshskor och vattentäta strumpor istället för kängor funkade för mig.
Jag har tydligen stark vrist, för jag har aldrig vrickat foten. Dessutom är jag ofta varm av mig och sen körde vi lättpackning, ca 13 kg när vi gick ut inklusive mat och allt annat.
Jag hade merinostrumpor innanför sealskinzen.

Fördelar:
Jag rör mig lättare, enklare och naturligare. Inga klumpiga kängor.
Fötterna väger mindre och det känns bra att gå.
Jag tittar mer på vart jag sätter fötterna (speciellt vid stenpartier)
Kan klafsa igenom kärr och småvad utan problem, när kängbärarna går runt kärret.
Jag hade även med mig ett par lägre goretex strumpor som jag bytte till om sealskinzen blev blöta på insidan.
Jag tränar upp benen istället för att kängan bär mig. Speciellt vaden får lite extra jobb.
Vid varmt väder är det lätt att kyla ned sig o fötterna vid behov.
På led hoppar man fram, inte klumpig marchgång.

Nackdelar:
Det var inte kul att gå på skrå - skorna är helt enkelt för mjuka och har lite grepp, så ibland slant jag till.
Om man inte är van att gå med kalla fötter så kan det bli problem, dvs man kyls ner av vattnet även om foten är torr egentligen. (Kylan känns ganska konstigt innan man blir van.)
När vi gick upp till en glaciär runt 1100m funkade de inte riktigt, det blev för kallt och jag fick röra mig för att hålla värmen. Snöfälten blev kallt men funkade om man gick lite snabbare.
Man måste nog testa en gång innan man kör enbart med mesh, förra året hade jag kängor ca 4 dagar och meshskorna 3 dagar.
Torktiden för sealskinz var länge, så fötterna var ibland lite fuktiga, men det är de väl alltid i fjällen?

Slutsats:
Jag kommer nog köra mesh igen, även om vi skulle göra topp-tur.
Om vi skulle gå på led så definitivt mesh. Högre höjder så tror jag inte det funkar pga kylan.
Varför inte testa, dvs gå i vadarskorna och låt kängorna vara i ryggan?

Jag provade Salomon amphibian i en affär, men de var inte alls lika sköna som waterpro, som verkar gått ur Merrells sortiment iaf på Intersport Jkpg.
 
orkade inte läsa hela tråden men jag kan rekommendera boken "born to run" som behandlar det mesta om barfota och ALLA dess fördelar:) läs den så vill man inte ha skor igen, det är som liksom mot sitt förstånd då;)
 
Håller med föregående talare. Bra, upplysande och inspirerande bok.

Gick förra veckan i fjällen, iofs jämtländska, ganska mjuka fjäll, med mina Vivobarefoot-kängor och en snart 3-årig tjej i bärryggan. Underbar markkontakt, skön kontroll. Tyvärr lite dålig sko. Siktar på att köpa en från Skråmträskskon med platt sula till hösten. Hoppas den motsvarar mina kvalitetskrav. Aldrig mer tjocksulat med Kodak för mig.

Skickat från mobilen
 
Som ett alternativ till meshskor att gå i fjällen med så finns ju VivoBarefoot Ultra. En blandning av crocs och minimalistskor. Gjutna i ett tstycke, väger ingenting. Borde funka bra för vad men för de lite tuffare också funka med ett par sealskins under som en ersättare till meshskor men med maximal markkontakt. Dock är nog inte greppet lika vasst som på vissa meshskor.

fit-640x480.JPG
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.