Enkla toppturer sylarna (sommar)

Hej, jag har lekt lite med tanken att spendera några dagar vid sylmassivet i sommar och gå lite mer uppåt än på längden så att säga. Har varit uppe på syltoppen en gång tidigare via normalvägen men funderar nu på vad man mer kan knata upp på.

Det finns ju några trådar på forumet sen tidigare med bra info men jag har några konkreta frågor.
Input på följande ruttförslag på templet.

templetkartaliten.jpg

Från ett par år sedan.

templetliten.jpg

1.Templet och eventuellt Storsola (om jag förstår det hela rätt) går att nå utan att klättra pinnacklarna. Hur går man då, läste någonstans att man har guidade turer där de kringgår pinnacklarna på södersidan (grön rutt), har även hört att man kan sicksacka sig upp från längst in i tempeldalen, är jag någorlunda rätt på med den turen? (Den blåa)
Den röda turen på bilden nedan, hur är den, ryktet säger att det ska vara brant den sista biten.
Någon med erfaranheter?

Hur är det med Slottet? Går det att komma upp där utan regelrätt klättring.
Scrambling går fint/ är ett +, men jag vill inte sola grad 5- i kängor och inte heller få sten i huvet.

Några funderingar?

Bilagor

• templet_karta_liten.jpg
    templet_karta_liten.jpg
    50.1 KB · Visningar: 5,673
  • templet_liten.jpg
    templet_liten.jpg
    30.3 KB · Visningar: 5,740
Senast ändrad:
Jag bumpar denna tråd då jag är nyfiken på samma frågor:

Hur tar man sig enklast till Storsola utan regelrätt klättring? Jag känner till fyra vägar: från Norge, söderifrån, via Tempelpinnacklerna (men genskjuta dem i rännan på norrsidan), samt upp en ränna långt in i Tempeldalen.

Hur tar man sig enklast upp på Slottet?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bumpar tråden också då frågan är aktuell fortfarande. Nån som tagit sig upp nån av de lederna som är ritade på kartan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips