En typisk skridskokängfråga - Asolo extrem

Hej har fått känning på ett par Asolo extrem begangnade som jag tänkte köpa till min respektive för att förenkla processen att lura ut henne på långfärdsskridsko. Är detta en god idé? Altså, naturligtvis är det en god idé att hon ska åka skridskor men är det en god idé att köpa pjäxan i fråga. Det är en ren läderpjäxa med snörning och inget mer. Skaftet är mycket styvt och det ser ut som om foten borde bli en aning framåtlutad. Är det någon risk att foten sitter "för bra" och att rörligheten i foten minskas och åkningen blir sämre. Jag jämför med mina svartlöga kängor som känns markant mjukare. Men å andra sidan åker väl vissa med Scarpta Eller vad de heter) plast skor. Jag har tom sett någon åka med slalompjäxor (!). Tacksam om någon vet lite mer än jag gör......

/Andreas
 
Styva kängor

Hej!
Jag har själv ett par sådana Asolo-kängor. Jag köpte dom för många år sedan för att åka telemark i (totalt ute i dom kretsarna idag, men funkar fortfarande bra...) Dessutom använder jag dom till att åka skridskor i. Dom är, som du skriver, lite väl styva tycker jag. När man åker skridskor känner iallafall jag att jag vill ha lite mer rörlighet i fötterna/vristerna. Jag löser det genom att inte snöra dem så hårt. Min slutsats är att dom funkar, men kanske inte är dom bästa.
 
Utmärkt skridskopjäxa

Jag har haft mina Asolo Extrem se´n 82, vill jag minnas. I början som telispjäxa, på senare år som skridskopjäxa. Jag tycker de fungerar utmärkt och ger lagom stöd åt vristen.

Nu är mina skor rejält ingångna och antagligen mjukare än ett par mindre välanvända, men jag tror att modellen är ett bra val för de flesta "normalåkare". Och så är ju kvalitén på läder och skomakeri sensationellt bra.

Ulf J
 
Asolo Extrem

Ett litet fakta tillägg:
Asolo Extrem var när den kom, den första telemarkspjäxan gjord för att åka utför i. Den är gjord i ett mycket kraftigt fullläder och är plastförstärkt i skaftet (dock innanför lädret för att pjäxan ska se ut som en vanlig pjäxa). Den sulan som sitter på den var då den kraftigaste 75 mm sulan som Vibram hade gjort.
Själv köpte jag mina 87 och använde dessa flitigt under nästan tio år. Idag är det plast som gäller för utförsåkningen, på tur och på grillorna är det fortfarande Extrem som gäller.
Ett ytterligare tillägg är att det var Ulf J (som också skriver om detta) som inspirerade mig till mitt köp 87.

/ Anders - utsidan.se
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.