En fråga om gummit på Vistan

Gummi och vatten

Det yttre gummibandets avtagande tycks inte ha med vattentätheten att göra. Det är nästa tejp innanför som ska sörja för tätheten. Det svarta gummibandet är bara till för att ge ett hyfsat grepp om apparaten.

Anders

Etrex Summit

Ja, jag har en cirka ett år gammal Etrex Summit.
Problemet med gummihöljet är detsamma det halhar runt och lim kommer fram!
Har försökt att lim men inget bra resultat.
Det verkar även som om gummit blivit lite för stort!
Beträffande hållare, så har jag själv gjort en hållare med fäste, som jag lätt kan montera av och på i mobiltelefonfästet på instrumentbrädan, mobilen kan sitta kvar.
Inhandlade några plexiglasbitar på Clas Ohlsson, som jag värmde med varmluftspistol och formade till Etrex:n.
Funkar kanon, och sitterså den eg skymmer sikten.
Jan.
Om någon vet bra lim till problemet hör av er !

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rengöring och lim

Gör så här:
Ta av gummit helt och hållet.
Rengör gummit och GPS från gamla limrester med alkoholhaltigt rengöringsmedel, exempelvis T-Röd. Vodka fungerar antagligen också, men då kanske man råkar hälla fel.
Sätt dit gummit igen, utan att limma.
"Glänta" lite på gummit, och droppa in lite Scantech Cyano XL. Det behövs bara några droppar här och var, för det sprider ut sig ordentligt. Limma hörnen först, så att du får rätt form på gummit. Det drar sig gärna lite när det har släppt, så att det vill bli lite gummi "över", så att säga. Men det går att limma ihop, om man är lite envis.
Limma sparsamt vid knapparna, samt ordentligt vid flärpen över kontaktdonet. Den belastas hårt om man öppnar flitigt där.

Min blev perfekt efter denna övning.

Anders

Vista Gummit!

Hade samma problem med yttergummit, men efter mail kontakt med Garmin (Europa) i Englad så skickade jag över den och så kom en helt ny i retur. Heja Garmin TOPPEN service!!!!

Har hört att flera personer i england och usa har fått sina Vista utbytta när gummit lossnat. Ring till Generalagenten och fråga om utbyte eller reparation.

Dom har även fått den utbytt efter garantitidens slut så dom verkar inte omöjliga

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips