Eldslandet och Patagonien

Under januari 2006 kommer jag och ett gäng kompisar försöka oss på en bestigning av Aconcagua på gränsen mellan Chile och Argentina. Efter en (förhoppningsvis lyckad expedition kommer jag och en till resa till Sydamerikas sydspets för att sedan resa norrut längs med ostkusten till Buenos Aires. Jag undrar om det är någon som har gjort en liknande resa och som har några tips på sevärdheter? Resan kommer givetvis inriktas på naturupplevelser och vad jag har förstått så finns det en hel del inom den kategorin att välja på. Finns det några måsten? Okända pärlor?

Jag har sett att man kan flyga till Kap Horn, men kan man ta nån båt från tex. Ushuhaia? Vad kostar det ungefär?

Har ni några tips eller bara allmäna funderingar, maila:

johanpettersson_82@hotmail.com

MVH
Johan

Hej. Härligt att ha en sådan resa framför sig!
Det var ett tag sedan som jag var i Ushuaia, så där törs jag inte tipsa om något.
Däremot finns ju fin vandring i Torres del Paine i södra Chile, och vid Calafate i Argentina finns fantastiska glaciärer att se. Lite norr om Calafate, vid El Chaltén, finns också fina vandringar att göra, till foten av Fitzroy till exempel.
Längre norrut vid Argentinas kust finns halvön Península Valdés med pingviner, sjöelefanter och en massa mer. Bästa platsen att utgå ifrån är den mysiga staden Puerto Madryn.
Norr om Bahía Blanca ligger staden Tornquist. Öster om den finns Sierra de Ventana, en liten bergskedja med några små vandringar att göra. Inte imponerande efter Aconcagua, men trivsamt.
Hoppas det blir bra!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg