Egna snötätpinnar

Köpte isskrapor till bil (på biltema ca 6,50 kr/st) samt "karbinhakar" (också på biltema 7 kr/st. Det finns billigare om du vill ha lite mindre dimension)

Borra hål i mitten på isskrapan och fäst en smal lina ca 3-4 dm lång samt fäst karbinhaken i andra ändan.

Nu fäster du bara karbinhaken i tältets D-ring (i vilket fall har jag D-ringar på mitt tält) sedan gräver du bara ned skrapan så att den ligger med plana sidan vinkelrätt mot dragriktningen för att få upp maximal kraftupptagande area och täcker den med snö..

Ev kan man komplettera med någon slags spännanordning så draget kan justeras efter att man har grävt ned isskrapan.
 
i de flesta välsorterade verkstäder finns det tunn aluminiumplåt eller liknande med hål i varierande storlek. restbitar av detta kan man av mänskliga ägare få och då kan man enkelt göra ett riktigt snöankare i miniatyr med invinklade kanter och spets nertill. rekomenderas!
 
tribent; sa:
i de flesta välsorterade verkstäder finns det tunn aluminiumplåt eller liknande med hål i varierande storlek. restbitar av detta kan man av mänskliga ägare få och då kan man enkelt göra ett riktigt snöankare i miniatyr med invinklade kanter och spets nertill. rekomenderas!

Detta låter intressant. Funkar det bra med "helperforerad" plåt (andelen hål uppges vara 35-40% av arean), och ungefär hur stort skall "ankaret" vara?
 
Plywood

Jag gjorde snöpinnar av 4mm mahognyplywood som blivit över. Billiga och lätta. Funkar bra.

Dock måste jag erkänna att riktiga snöpinnar är hålbarare i längden och lättare att få loss, bara att sätta spaden under "läppen" och bända. Håller bättre för att banka ner med hammare/isyxa också.
 
Isskrapor

Tyckte detta lät bra och provade detta under en två veckors sarek vandring.
De höll i 3 dagar.
Jag satte spaden på två och de gick isönder av hugget + kylan ? och den andra drag jag isönder.
 
hemmagjorda snötältpinnar

4 mm marinplywood håller, tveksammare med plastlattor som jag lyckats bryta, tål inte att tas upp. Nylonlattor lär dock hålla, träffade på en kille som använt samma i fler än fem vintersäsonger.
Al och fe pinnar är mycket starka, en jag såg hade strips av sträckmetall som snötältpinnar. Även han hade pulka...

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.