Göra egna vadarstövlar?

Har länge sökt vadarstövlar som går att traska i längre sträckor. Felet på de som marknaden hara tt erbjuda är att fot/lästen är för mjuk och formlös -> man blir fort trött i fötterna. Nu undrar jag om det kan vara en lösning att bygga egna vadarstövlar av ett par vanliga "bra" stövlar som förses med ben av ngt. vattentätt material. Skarvar borde inte vara några problem att få täta med liquisole + symaskin (vanlig lagningsteknik), men frågan är vilket material jag ska använda till skaftet´? Och var köper jag det??
 
SEME i Örebro ?

Det finns en butik i Örebro som säljer alla slags friluftsmaterial, till exempel gore-tex om jag förstått det rätt. Jag tror buriken heter SEME eller något liknande, men snoka lite bland trådarna här i forumet så hittar du både adress och telefonnummer.

Gore-tex vore väl bäst i skaften, och någon stor åtgång blir det väl inte så det borde inte kosta skjortan.

Lycka till.

Kalle
 
Annars finns det "andasvadare" som är en byxa i tunn g-tex eller liknande med en tillhörande socka. Utanpå denna snör man på en vadarsko som ser typ ut som en vandrarkänga och fungerar nog lika bra som en sådan. Skillnaden är väl att greppet inte är avsett för vandring utan för grepp på undervattensstenar. Dessa vadarkängor har också ofta hål kring sulan för att släppa ut vatten fort. Jag tror att detta är ett bra alternativ till det du söker, kanske lite kostsamt dock om man bara ska använda det kortare sträckor och inte som flugfiskare gör dvs. parkera sig i en å en hel dag...

mvh/sam
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.