Göra egna barfotasandaler

Jag har påbörjat ett projekt där jag ska bygga mina egna barfotasandaler.

Tanken är inte för löpning utan snarare för varje-dag-bruk på sommaren.

Min plan är följande.

Jag har köpt ett gummi - vibram cherry som många av barfotasandaltillverkarna använder sig av, 4 mm tjockt.

Sen är min tanke att limma/sy ihop detta med en läderinnersula 3 mm tjock.

Lädret kommer jag att göra med fyra öglor som sticker ut fram och vid hälarna där jag kan fästa själva remmarna.

Köper troligen några smala remmar och spännen från extremtextil.de

Nån som gjort något liknande?
 
Sandaler av bildäck:

Scrolla ner till ”Onsdagen den 3 februari 2010” (en bra bit ner på sidan)

Dessa skor användes av många ”locals” om de inte gick barfota vill säga. Hjälper kanske inte dig mycket men kul ändå. Dessa var sydda. På den nedersta bilden syns lite av ett snitt på undersidan. Här inne går tråden till ”sandalovandelen”.

http://silenhag.se/
 
Pinnsvets

Det var snygga sandaler ! Men det bästa var väl pinnsvetsen . Det skulle ha varit på en Svensk verkstad det ! Undrar vad skyddsombudet skulle säga.
 
Nostalgitripp #3

Vet inte hur många mil de gått med mig och ryggsäcken, men det måste nog räknas i hundratal. Läder mot huden är en förutsättning. Mer barfota än så vill jag inte vara i konstiga länder med kaktustaggar och allt. De har tjänat mig troget ända sedan mina fötter slutade växa - jag byter bara gummisula och remmar när nästa omgång är slut. Nu får jag dock som synes även börja lappa i läderinnersulan, nersliten till noll mm...
 

Bilagor

  • Koper 05-528.jpg
    Koper 05-528.jpg
    69.8 KB · Visningar: 3,139
Gillar saker som är använda. Jag siktar på en konstruktion liknande den men remmar i tyg och lite mer minimalistiska än på den sandalen.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk
 
Jag siktar på en konstruktion liknande den men remmar i tyg och lite mer minimalistiska än på den sandalen.
Ja, helst av allt hade jag bara penslat något lagom tjockt, hudvänligt och elastiskt på fotsulan ;).
Men det får ju bli kompromiss mellan minimalismen/barfotakänslan och att sulan sitter kvar under foten. Med "jesussandalerna" klättrar jag ledigt runt i väglös och stenig terräng, men hade nog inte klarat det med färre "fästpunkter". Ska du inte ha sandalerna till sånt, räcker det säkert med färre.

Vad jag tycker är väldigt skönt och praktiskt, är att remmarna (eller egentligen en enda lång rem) är "självreglerande" genom att de är löst dragna under läderinnersulan. Det blir automatiskt jämnt fördelat tryck på alla punkter, och när det blir kallt kan jag stoppa på mig hur tjockt med strumpor som helst.

Vad för sorts tygremmar hade du tänkt dig? Jag är själv ute efter att hitta något, både till remmar och till innersula, som skulle vara mer vattentåligt och snabbtorkande än läder, men jag är en ömfoting som förr eller senare får skav resp. blåsor av allt annat jag hittills prövat att ha direkt mot huden.
 
Jag tänker samma typ av remmar som många sandaltillverkare, tex teva, men något smalare. Nått sånt här

http://www.extremtextil.de/catalog/Webbing-Polyamid-10mm::404.html

Med plastspännen, som också finns på den sidan. Umgås med tanken på en sån där tårem som finns på de där bildäcksskorna i ett tidigare inlägg.

Hur fäster man lättast gummit i lädret? Lim? Isåfall vilken sort? Eller går man till skomakaren och syr ihop dom?

Från mobilen
 
Hur fäster man lättast gummit i lädret? Lim? Isåfall vilken sort? Eller går man till skomakaren och syr ihop dom?
Mina är bara hellimmade (utom remkanalerna förståss), ibland hemma och ibland hos skomakaren, med lika gott resultat. Har aldrig hänt att skikten lossnat från varandra, förr har gummit (och nu även lädret) slitits ner till noll. Det var sju år sen sist så jag hittar inte limtuberna, men det var något ganska ordinärt kontaktlim för läder och annat "mjukt".
 
Man lär säkert stöta på ett antal funderingar på vägen. Tänkte dokumentera och kommer säkert att kasta ut lite frågor här.

Från mobilen
 
Jag har gjort egna av biltemas bilmatta. Sprang en del i dem tills jag fick mina fulfingers. Jag hade öljeter och runt klättersnöre. Fick skav mellan tårna.
 
Jag gillar inte riktigt mellan tårna sandaler så min plan är att dra remmarna mer traditionellt. Har inte klart för mig exakt hur än.

Från mobilen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.