Göra egna hälhöjare för toppbestigning.

  • Trådstartare Aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

Aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Hej jag planerar att göra egna hälupphöjningsklossar att sätta på skorna för att spara vaderna vid topp bestigning med skidor och stighudar. Hur höga bör dessa vara och finns det några saker man bör passa sig för?


Materialet bör väl vara plst allra helst antar jag.
Annars borde det väl inte vara så svårt? Eller?


/andreas
 
hällyft

Har själv bygt ett pa hällyftare till mina telemarkskidor. funderade försrt på samma sak som du men sen hittade jag en färdig stålbygel, så jag borrade bara två snå hål )ett på var sida) i mina solida plastplattor. Och katvade nåra skåror. Funkar hyfsat och de är mycke skönare. Ska du gära en kloss under hälen så hade jag tänkt på trä(mäst för att de är lättarbetat och lätt att få tag i). Klossen borde vara typ 4cm hög och lite vinklad mot skidan. sen drar du ett kraftigt gmmiband över vristen med ett stumt snöre halvvägs i öglan bakom hälen(fäst från gummiband till gummiband). svårt att förklara men vole´ har en son här pryl i plast till onödigt högt pris.
Bäst funkar de ju självklart om man pröjsar upp och betalar för ett hällyftar kitt som sätts på skidan, då får man dessutom ofta flera olika höjder.


Lycka till.


Jakop
 
Hälhöjar klotsar

Jag har gjort ett par olika varianter dels med vallaklotsar av kork och dels av vattenledningsrör i PVC.
 
Jag har också gjort....

Efter Pinkivs lilla inlägg valde jag att ligga lågt tills vidare men nu närni skrivit hur ni har gjort så tänkte jag berätta hur jag gjorde.........
Jag letade länge efter lämpliga material till själva klotsen och fick efter ett tag ett tipås om en rörlevernntör i Umeå där jag bor....Jag åkte dit med kraftiga plaströr i tanken. När jag kom dit så fanns så mycket mer. Om inte annat trevliga arbetare som log åt att vi ungdommar behövde klossar under fötternas för att orka åka skidor. De behövde minnsann inte dom..... Jag förklarade med toppbestigning och så vidare och konstaterade att jag nog tillhörde en förtappad generation där prylarna fick ersätta skicklighet och styrka :)

MEN hur som helst hade de stora stycken av homogen plast. I olika former och längder. Ungefär som rundstavar kunde man handla på metervara i olika tjocklekar former (rund eller olika sorters fyrkanter) och färger.
Hållbart homogent och tyvärr ganska tungt....
Jag grävde i spillådan och hittade en rundstavsbit med diameter 5 centimeter. Jag köpte den. Väl hemma mätte jag noga vinkeln under pjäxan och sågade med rätt vinkel och fick då två bitar me rätt vinkel....en rak sågning för rätt höjd på den ena och bitarna var lagom stora. Materialet var väldigt hårt och ganska tufft att handsåga i men det går med lite tålamod. Nästa steg var vikt besparing. Jag borrade ut så mycket material jag bara kunde (nästan) i lodrättled så att det ändå blir material rakt igenom i tyngd riktningen. Ett stort hål med 2,5 cm diametr i mitten och i den dryga centimeter tjocka ringen som blev kvar borrade jag med uppskattningsvis 5 mm borr 10 genomgående hål och några mer misslyckade inte helt genom gående men bara man får bort vikt så.... Vid det här laget var det inte så särskilt mycket material kvar men ändå hur stabilt som helst...
Sedan borrade jag tvärs igenom och fäste grov svart gummi lina typ sån som sitter på "fronte" på ryggsäckar av den grövre sorten. Ett ordentligt linlås där bandet går runt på framsidan så kan man reglera hur hårt de sitter. Jag fäste även en rem, på gummi bandet, som går runt hälen över sulkanten så att klossen inte kan glida framåt. På detta vis sitter de mycket stadigt. Man kan säga att det konstruktionsmässigt påminner kraftigt om Voilés variant men billigare och kanske även stadigare. Dock något tyngre antar jag.....
Problem är väl att håligheterna kan tänkas snöfyllas även om jag inteupplevde några sådana problem när vijag använde dem....men snön är ju ändå lättare än plasten och lätt att ta bort när man ska packa neer dem i ryggsäcken igen. Den som är noggrann kan ju borra uppifrån och aldrig borra rakt igenom.... (viss borrning kan kanske vara bättre att köra innan delningen då det ju är svårare att borra rakt vid en vinklad yta. Att ha ett skruvstäd eller likbnande är nog ett klart plus. Lite krångliga att göra kanske men ett bra vinterpyssel. :)

På Voilés hemsidan finns deras konstruktion som är typ identisk med undantag för form och material på kloss. Den som inte förstår hura jag menar kan se där.....

http://www.voile-usa.com/

klicka på 99/00 catalog
och sedan Accessories
Bläddra ner till Climbing post... KLART!

Fler varianter?

/Andreas
[Ändrat av ala 2000-10-14 kl 13:25]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.