Härda egna knivblad.

Lite bilder på en mycket enkel "ässja" jag gjort i somras för att kunna härda egna knivblad.
Coalforge003.jpg


Coalforge004.jpg


Själva ässjan består av betongplattor och ett kraftigt "vinkeljärn" i botten. Hårtork med rör för lufttillförsel, gammal bilhögtalare för att kolla när det uppvärmda stålet ej är magnetiskt längre och en balja med motorolja för avkylningen.
Fungerar mycket bra, har hittills härdat gamla filar, UHB15LM- och 5160-stål upp till 7mm tjocklek med gott resultat.

Detta har jag hunnit med hittills;
Own_Forged_Blades.jpg


Det lilla Nessmukbladet är mitt första försök att smida.

Arbetsgång:
Sätt på ugnen inne i köket på 200grC.
Tänd kolet.
Starta fönen på max.
Värm bladet till rött.
Kolla snabbt mot magnet att bladet ej är magnetiskt.
Snabbt ned i oljan med eggen först.
Rör bladet upp/ned - EJ sida/sida - tills oljan slutar brinna/bubbla.
Gnid bort oljan och kolla med en metallfil att bladet verkar härdat.
Linda in bladet i alufolie.
Snabbt in med det folieinlindade bladet i ugnen.
Vänta 1 timme.
Ta ut bladet och låt det svalna.
Tvätta av, slipa upp och kolla hårdheten på eggen med tex en mässingsstav.
 
Senast ändrad:
Låt bladet svalna i avstängd ugn istället så minskar du risken för sprickor. Kör du ugnen på 175-180 grader så tappar du ingen hårdhet i anlöpningen. 200 så kan du tappa 1-1.5 enheter hrc beroende på stål. 220 så kan du tappa nån till. Beroende på önskat slutresultat.

Tänk på att vissa stål ska lufthärdas, men det har du säkert koll på.
 
Kiss...

Tack för tipset, gro. Har studerat ämnet en hel del på nätet...
Kör helt vetenskapligt tempereringen i ugnen enligt ugnens egen termostat så inställda 200grader kan nog skilja sig en del från verkligheten. Men, men - får jag till en egg som varken chippar eller böjer sig vid test med mässingsstav så är jag nöjd. Så hightech nöjer jag mig att vara:)

5160_OAL315x105x68x6_002.jpg

Den här klumpen härdade jag igår - var osäker om ässjan skulle räcka till att värma såhär mycket stål, 564gram 5160 fjäderstål 6mm tjockt. Men fast den bara är grovslipad än så länge så täljer, hugger och klyver den fullt tillfredsställande.
 
Ett annat tips kan ju vara att försöka att såga/skära till en bit att täcka med upptill, och helst bak också. Som du vet strålar ju värmen ut radiellt, så du får ju en brutalt bättre verkningsgrad om du täcker lite mer. Typ ett litet hål baktill för luften och ett framtill för godset, man kanske kan bulta fast en ögla i en platta så du kan täcka helt och hållet förutom för lufttillförslen? Och sen bara täcka över allt med mineralull, GAAH!

Jaja, man kanske inte ska lyssna alltför mycket på sin inre optimiseringsdaemon. Du har ju uppenbarligen lyckats.
 
Jag har satt dit en till betongplatta baktill på högkant efter att bilderna togs. Har även provat att täcka upptill med ytterligare en platta precis som du föreslår, men den ledde till att det blev svårt att se stålet och försvårade "kolhanteringen" så den tog jag bort.

"Jaja, man kanske inte ska lyssna alltför mycket på sin inre optimiseringsdaemon"
Precis min tanke - har märkt att det är så lätt att teoretisera och försöka förbättra metoden, än vad det må gälla, så resultatet blir aldrig av =D

Tack för inputen i alla fall, den uppskattas!
 
Vilken smart ässja! En sån måste jag göra någon gång och leka med järnvägsspikar. Vore kul att se hur du testar hårdheten i eggen med en mässingstav.
 
Vilken smart ässja! En sån måste jag göra någon gång och leka med järnvägsspikar. Vore kul att se hur du testar hårdheten i eggen med en mässingstav.

Tanken med bilderna är att visa att det krävs inte så mycket för att testa härdning/smide.

Mässingsstavstestet;
http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?t=8919

Brasklapp: Jag har fått veta på andra fora att briketter skall man undvika då de innehåller så mycket orenheter, bättre med kol eller koks.
 
Senast ändrad:
Att med enkla medel och ett stor mått av know-how göra fina saker av gammalt junk är den ädlaste formen av gör-det-självande. Det här är en både inspirerande och informativ tråd - jag skall omedelbart leta rätt på min sämsta fil !
 
Tjoho vad kul jag ska ha uppe i stugan. Får konstruera en fotdriven bälg dock, för någon el har jag inte där. Och ingen ugn heller. Men det går väl att lösa med en gjutjärnsgryta, en brasa och en termometer?
 
Blad av en gammal fil som jag köpte på loppis för ungefär tio år sedan, skaft av hassel med lädermellanlägg.

Som ässja använde jag min utegrill i kraftig stålplåt. Några halvtomma kolsäckar från i sommras räckte som bränsle när jag härdade bladet (jag avhärdade filen i brasa på spillvirke).

De verktyg jag använde var vinkelslip och borrmaskin med sliptrissa samt en vanlig kapsåg för att kapa upp hasselpinnen. Både blad och skaft är alltså gjort helt på fri hand.

Jag inte spenderat en krona på det här projektet utan använt vad material och verktug som har funnits gripbart här hemma.
 

Bilagor

  • kniv_rez.jpg
    kniv_rez.jpg
    87.7 KB · Visningar: 18,560
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4
Mikkel.Orstedholm Samekniv: återställa renhorn och knivblad Gör det själv 5
dmchris Knivblad i vikingastil Gör det själv 13
dmchris Knivblad för fällkniv Gör det själv 6
bananmannen Litet knivblad och tänger av trä. Gör det själv 3
Hilber Knivblad/Knivämnen köps bäst hos... tips? Gör det själv 1
Kajakjagare Fästa Knivblad Gör det själv 1
Bror_94 Knivblad Gör det själv 2
Aragorn Återställa svarta knivblad Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.