EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre

Hej!
Min vän är ute på tur i sarek och behöver tips om hur man korsar den jåkk som rinner mellan Pietsaure - Rissajavrre- Jiertajavrre. För att taa sig vidare ner med stiggen som går till Sjöfallsstugan.
Går det?
Är det någon här som gjort det?

Har sett trådar som diskuterar och besrkiver vadet vid Raseloukta.
Själv ska jag upp imoron men min vän har spioner som rapporterar vad som skrivs här under veckan.

Som jag har förstått det kommer de dit (om allt går som planerat) i slutet av veckan.

Hoppas han får några fina tips härifrån!

God tur!

Hej!
Jag har en gång för ca 45 år sedan gått från den numera förfalla Sluggakåtan ner till Sjöfallet. Jag tog mej över jokken genom att hoppa mellan stora stenar en bit nedanför utloppet ur Petsaure. Det är så länge sedan så minnet har bleknat men det var någonstans i närheten av det ställe där stigen gick. Det faktum att det gick (går?) en stig där betyder att jocken är möjlig att ta sig över, i annat fall skulle det inte finnas någon stig, Det kan vara bra att veta att gamla vadställen ofta är utmärkta med rösen. Lämna gärna rapport om hur läget är nu för tiden. Lycka till!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer med föregående, faktumet att det finns en stig där borde betyda att det i normalfall går att vada där, sen kan ju vattennivåerna givetvis variera...

I lördags när jag gick förbi området, dock inte på den sidan Pietsaure, så var vattenflödena väldigt små. Leden ner till Sjöfallet är ganska trafikerad, jag såg fyra pers som gick åt det hållet + att det vid bron vid Guhkesvagge fanns en reklamskylt om båtskjuts över sjön vid St sjöfallet.

I värsta fall så är det bara att gå till Sourva eller Saltoloukta istället...

Men... om din vän är ute i Sarek nu, hur får han informationen?

Svar

Han skulle försöka få täckning och ringa till någon vid en dator, på någon topp i närheten av kungsleden innan han vek av in i dlgngarna igen.

Tack för tipsen.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips