Dykhus och Allvädershus till IXUS

Jag har en Canon Digital IXUS V2, och eftersom jag känner mig själv så bör jag skaffa ett vattentåligt skall.

Jag har dock aldrig sett de som Canon har i verkligenheten, hur mycket större blir kameran. Är de robusta och skyddar även mot stötar och slag?

Är det någon som har ett dykskal till denna kameran, alternativt ett allvädersskal till någon av de äldre IXUS modelerna så är jag tacksam för att höra erfarenheter av dess.

/ Lasse

PS Det finns även piratbatterier till IXUS, någon som testat dessa? DS

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ewa marine =skit

leppala; sa:
http://www.ewa-marine.de/English/e-start.htm

har ej testat själv men de ska tydligen vara rätt bra

Jag repetrar återigen delar av mina svar på en likande frågor tidigare.

Jag köpte ett regnskydd Ewa cape C9 till min Canon EOS systemkamera 1991. Med regnskyddet följde några ringar som skulle gängas fast på objektivets filtergänga, men gängorna passade dåligt till objektiven (taskiga toleranser eller dåligt material ?) jag fick aldrig något svar från Incotrade när jag ville veta var för ringarna inte passade. På utsidan av ringarna skulle man pillra in 3 små svarta plastbitar, eller var det gummi, modell lakritssnöre, i ett spår för att fästa ringen till regnskyddet. Det följde bara med 3 av dessa små plastbitar till alla ringarna, så när man skulle byta objektiv var man tvungen att pilla lös dessa plastbitar och flytta till dom till andra ringen för det objektivet, och det kan vem som helst räkna ut hur det går, man tappar åtminstone en plastbit på marken och att hitta en 1 mm tjock och 15 mm lång svart plastbit på asfalten när det regnar går bara inte. Jag skrev ett brev till Incotrade och ringde ett större antal gånger men fick bara prata med en telefonsvarare, och bad att få några extra plastbitar men fick aldrig något svar, än mindre några plastbitar som inte kunde kosta många ören.

Vad jag kan komma ihåg så har jag aldrig blivit så besviken på bristande kvalité på något som jag köpt som Ewa marine. Om dom inte gjort omkonstruktioner och bytt importör så skippa Ewa marine.

Däremot har jag Aquapac till min Canon IXUS V, som jag är nöjd med. Mer om detta ska jag skriva i morgon (för nu ska jag gå och sova), och då blir det troligen på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12020#post58009 där nästan samma sak diskuteras.

Per Brune / missnöjd Ewa marine kund

Hej Lasse.

Har en IXUS 300 och har till den använt Canons "skal". Väldigt robust och stötålig (genomskinlig plast). Tillgång till alla funktioner på kameran. Otroligt smidigt både över och under ytan. Rekomenderar.

Varma hälsningar Magnus

KasseLasse; sa:
Jag har en Canon Digital IXUS V2, och eftersom jag känner mig själv så bör jag skaffa ett vattentåligt skall.

Jag har dock aldrig sett de som Canon har i verkligenheten, hur mycket större blir kameran. Är de robusta och skyddar även mot stötar och slag?

Är det någon som har ett dykskal till denna kameran, alternativt ett allvädersskal till någon av de äldre IXUS modelerna så är jag tacksam för att höra erfarenheter av dess.

/ Lasse

PS Det finns även piratbatterier till IXUS, någon som testat dessa? DS

Olympus Camedia UV-hus

Hej,

jag har en Olympus Camedia C-3030Z och undrar om någon har erfarenhet av de två UV-hus som finns till denna från Olympus; (PT-007 (30m) och Fix 4040 (60m)?

Mvh

Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips