Duschdraperi till regnskydd?

Har en duschdraperi som jag tänkte göra till regnskydd för min ryggsäck
och därmed göra den mer exakt för mina behov (en Norröna Para Ranger 120L
med en liggunderlag utanpå)
Vad jag undrar är om den går att göra mer vattentät för jag tror att den släpper igenom fukt. Det är inte tänkt att den ska hålla för 8h hällregn ute på öppet fjäll utan mer att "oj nu börjar det regna ska snart hitta en plats att slå läger på"
utan att ryggan med liggunderlaget blir jätteblöt.

Fjällduk

Har en duschdraperi som jag tänkte göra till regnskydd för min ryggsäck
och därmed göra den mer exakt för mina behov (en Norröna Para Ranger 120L
med en liggunderlag utanpå)
Vad jag undrar är om den går att göra mer vattentät för jag tror att den släpper igenom fukt. Det är inte tänkt att den ska hålla för 8h hällregn ute på öppet fjäll utan mer att "oj nu börjar det regna ska snart hitta en plats att slå läger på"
utan att ryggan med liggunderlaget blir jätteblöt.

Själv har jag använt en fjällduk. Går även att sitta i under rast.

Väven.

Tror slutresultatet beror helt på vilket duschdraperi du väljer. Vi köpte några av silikoniserad väv på jysk för ett par år sedan. Barnen tarpar under dem i sina hängmattor och de klarar skyfall. Så försök hitta något som både går att sy i och är riktigt vattentätt.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips