Duschdraperi till regnskydd?

Har en duschdraperi som jag tänkte göra till regnskydd för min ryggsäck
och därmed göra den mer exakt för mina behov (en Norröna Para Ranger 120L
med en liggunderlag utanpå)
Vad jag undrar är om den går att göra mer vattentät för jag tror att den släpper igenom fukt. Det är inte tänkt att den ska hålla för 8h hällregn ute på öppet fjäll utan mer att "oj nu börjar det regna ska snart hitta en plats att slå läger på"
utan att ryggan med liggunderlaget blir jätteblöt.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Fjällduk

Har en duschdraperi som jag tänkte göra till regnskydd för min ryggsäck
och därmed göra den mer exakt för mina behov (en Norröna Para Ranger 120L
med en liggunderlag utanpå)
Vad jag undrar är om den går att göra mer vattentät för jag tror att den släpper igenom fukt. Det är inte tänkt att den ska hålla för 8h hällregn ute på öppet fjäll utan mer att "oj nu börjar det regna ska snart hitta en plats att slå läger på"
utan att ryggan med liggunderlaget blir jätteblöt.

Själv har jag använt en fjällduk. Går även att sitta i under rast.

Väven.

Tror slutresultatet beror helt på vilket duschdraperi du väljer. Vi köpte några av silikoniserad väv på jysk för ett par år sedan. Barnen tarpar under dem i sina hängmattor och de klarar skyfall. Så försök hitta något som både går att sy i och är riktigt vattentätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips