Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power

Hej. Ska införskaffa mig en sovsäck med komf. temperatur kring -20. Ska användas på höghöjdsexpedition ffa (7000m).

Funderar på köpa från Roberts, (går ju inte så bra för kronan mot euron dock..). Först var jag inställd på 850cuin, Men då dun med högre fill power/cuin är mer fuktkänsligt, tar längre tid att återfå loft så är även 750 ett alternativ. Nu är det inget mellanlager som kommer utsättas för hög aktivitet, men tänker att säcken kanske kan bli fuktig - om man någon gång svettas i den eller snö som smälter m.m. Vad är era tankar om detta? Blir den inte alls så fuktig att det skulle vara fördelaktigt med lägre fill power ibland? Räcker det att vädra säcken på dan så den blir helt torr? Fördelen med högre är ju förstås att man får mer värme per viktenhet, vad väger över?

Denna video inspirerade mig nog till tankarna https://www.youtube.com/watch?v=J584AqcikSM

Är du orolig för fukt så skulle jag föreslå fuktspärr i stället för lägre fillpower.

Nu vet jag inte hur stor skillnaden i fuktkänslighet mellan 750 och 850 är men pratar vi så mycket fukt så att sovsäcken riskerar att kollapsa så skulle jag gissa att du är körd i båda fallen. Fråga Roman på Roberts vad han tror, han brukar ha koll på det mesta. Du kan fundera på Pertex Endurance som yttermaterial men mot fukt inifrån är det bara fuktspärr som hjälper.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips