Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power

Hej. Ska införskaffa mig en sovsäck med komf. temperatur kring -20. Ska användas på höghöjdsexpedition ffa (7000m).

Funderar på köpa från Roberts, (går ju inte så bra för kronan mot euron dock..). Först var jag inställd på 850cuin, Men då dun med högre fill power/cuin är mer fuktkänsligt, tar längre tid att återfå loft så är även 750 ett alternativ. Nu är det inget mellanlager som kommer utsättas för hög aktivitet, men tänker att säcken kanske kan bli fuktig - om man någon gång svettas i den eller snö som smälter m.m. Vad är era tankar om detta? Blir den inte alls så fuktig att det skulle vara fördelaktigt med lägre fill power ibland? Räcker det att vädra säcken på dan så den blir helt torr? Fördelen med högre är ju förstås att man får mer värme per viktenhet, vad väger över?

Denna video inspirerade mig nog till tankarna https://www.youtube.com/watch?v=J584AqcikSM

Är du orolig för fukt så skulle jag föreslå fuktspärr i stället för lägre fillpower.

Nu vet jag inte hur stor skillnaden i fuktkänslighet mellan 750 och 850 är men pratar vi så mycket fukt så att sovsäcken riskerar att kollapsa så skulle jag gissa att du är körd i båda fallen. Fråga Roman på Roberts vad han tror, han brukar ha koll på det mesta. Du kan fundera på Pertex Endurance som yttermaterial men mot fukt inifrån är det bara fuktspärr som hjälper.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips